En cab för folket

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-28

Peugeot 307 CC – snygg, populär och med bra beg-priser

Att tänka på vid köp av Peugeot 307 CC  Oljud från bromsarna är ett vanligt 307-fel. Bromsklossarna kärvar och skivorna kan rosta.  Elektronik. Motorstyrningen kan ge ryckig gång, men motorstyrningslampan kan lysa utan att det finns något fel. Blinkersspak och klimatorstyrningen är andra irriterande fel.  Oljud i chassit. Bärarmar och andra leder i chassit låter illa, nya gummin eller hållare till krängningshämmarstagen kan vara lösningen.  Fönsterhissar kan krångla.

Peugeot är plåtcabbepionjär.

Det började med lilla 206 CC. Men bästa köpet är storebror 307 CC.

En mycket populär och snygg bil med lockande begpriser.

Och bilen fungerar dessutom året om.

Design är Peugeot 307 CC vassaste vapen.

Köparna strömmar till pegabutikerna just på grund av de vackra linjerna.

Bilen är snygg både med plåtaket uppe och som helt taklös. Och det är viktigt.

Anledningen är naturligtvis att i ett land där sol och värme långt ifrån tas för givet så är uppcabbat normaltillståndet.

Rolig att köra

Förutom snygg design är 307 CC kul att köra. Chassiet jobbar fint med ojämnheter. Och väggreppet är bra.

Bilen är nästan lika rolig som lillebror 206 CC.

Största fördelen med den större 307:an är just utrymmena. Baksätet är inte rymligt, men fullt användbart även för vuxna.

Plåttaket må ge bilen en läcker profil och förbättra vinteregenskaperna. Samt säkerheten.

Men tyvärr verkar det också vara en del trassel med taket.

Oljud är vanligt

Knak och gnek samt läckage är inte helt ovanligt. Testa därför ordentligt före köp.

Börja med att cabba ner och upp. Lyssna, även i motorvägshastighet, om taket verkar otätt. Och varför inte ta en vända genom en snabbtvätt. Ett ultimat täthetstest.

Andra förekommande fel är bland annat ryckig gång, krånglande fönsterhissar, knarrande stolar och plastpaneler och diverse elproblem.

Oljud verkar överlag vara ett problem på 307. Gnissel från bromsar med rostande skivor och kärvande klossar samt otrevliga ljud från leder förekommer.

Bra pris trots efterfrågan

Begpriserna är trots bilarnas popularitet hos nybilshandlarna inte särskilt upphaussade.

En VW Golf 2,0 av senaste snitt kostar lika mycket som en 307 CC med lilla motorn. Och handlar det om familjens andrabil som inte måste vara maximalt rymlig ger Pegan mycket mer flärd och lust.

Eller varför inte jämföra med splitter nya Volvo C70 – då sparar du sanslösa 200 000 kronor.

Slutsatsen är enkel – kan du leva med lite småstrul kommer du att få mycket glädje för en riktigt rimlig peng.

Som vanligt lönar det sig att lägga till lite extra för ett välvårdat exemplar som inte körts för hårt. En nerkörd och sliten Peugeot tappar mer än en Toyota som utsatts för samma behandling.

Vi gillar

Vi ogillar

Omdömen

Det var då

Martin Ström (bil@aftonbladet.se), Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln