”Så många nya bilar, så svåra att sälja”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-02

Aftonbladets bilexpert Robert Collin på plats på bilsalongen i Paris

Hallå där Robert Collin, Aftonbladets bilexpert – vad är ditt första intryck efter en halv dag på Parissalongen?

– Det är så otroligt svårt att sälja nya bilar, och ändå är det så otroligt många nya bilar här på salongen. Vem ska köpa allihopa innan de har hunnit bli gamla?

Vad har gjort störst intryck på dig så här långt?

– När jag testade Peugeot 308 för ett år sedan skrev jag att det gått för långt. Nu har formgivarna på Peugeot tappat kontrollen – ge designchefen sparken! Och nu har man gjort det. Peugeot Prologue är den första bilen med Peugeots nya formspråk. Borta är det stora överhänget och hajgapet fram. Skönt! 

Hur står sig svenskarna på salongen? 

– Volvos tre snåldieslar är precis vad miljövännerna i Sverige vill ha, men knappast något som revolutionerar eller för den delen räddar världen. Men Saabs konceptbil 9-X Air ser ju så himla läcker ut. Får se när bilen kommer i produktion om det blir en 9-soffa som vanligt, eller om Saab vågar den här gången. Det sämsta med Volvo och Saab är att de ligger i varsin ände av salongen, och min nyopererade höftled är inte riktigt nöjd.

Största snackisen?

– Att Volvos försäljning rasade med 50 procent i USA under september månad. 

Följ ämnen i artikeln