Motormännen: Dubbfria däck i flera dödsolyckor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-03

”Odubbat ger fler dödsfall än dubbade däck”

Vid majoriteten av 13 halkrelaterade dödsolyckor i vinter hade bilarna odubbade däck, enligt Motormännen, som är anhängare av dubbdäck.

Vägverket imponeras inte.

I den svåra olyckan på E4:an i Nyköping förra månaden omkom två personer. Foto: Joakim Kerpner

– Den typen av studie är alldeles för liten för att man ska kunna dra några slutsatser, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.

Enligt honom finns ingen överrepresentation för dem som kör med dubbfria däck av god kvalitet.

Vid en undersökning mellan den 5 december och den 7 januari, fann Motormännen 13 halkrelaterade dödsolyckor. Vid åtta av olyckorna fanns odubbade vinterdäck på bilen.

Kortar bromssträckan

Motormännen är för dubbade däck. De räddar liv, anser man.

– De ger en kortare bromssträcka vid framför allt isigt underlag och det är ju då som de behövs som bäst. Isigt underlag kan uppstå i princip när som helst, det är det som är så förrädiskt, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

– I bland hävdas i debatten att antisladdsystem kan kompensera att man inte har dubbdäck, men det är faktiskt däcken som har störst betydelse när man bromsar på isigt underlag.

Motormännens negativa inställning gäller också dubbförbud på vissa gator eller i stadsdelar.

– Dubbdäck ger 15 meter kortare bromssträcka vid isigt underlag vid 50 km/tim. Men de hjälper även till genom att rugga upp underlaget och ge bättre grepp för dem som kör dubbfritt också.

Skapar hälsoproblem

Vägverket för fram miljöaspekten.

– Om vi börjar i rätt ände i diskussionen om dubbdäckens vara eller inte vara, så har vi stora halter av partiklar i många av våra städer, så höga att det är inte förenligt med EU:s regelverk. Partiklarna är en av de stora hälsofarorna, och i Sverige överskrider vi gränsvärdet så att det stänker om det. Vi jobbar med att få bort slitagepartiklar på olika sätt, och den effektivaste metoden som vi känner till är att minska dubbdäcksanvändningen, säger Lars Nilsson.

När det gäller miljö kontra trafiksäkerhet förklarar han:

– Det är svårt att se att man ska lösa ett trafiksäkerhetsproblem genom att skapa ett hälsoproblem.

Han vill påpeka att det är viktigt att ha en bil som är utrustad med antisladdsystem.

– Dessutom är det viktigt att ha däck av god kvalitet och att de är gjorda för nordiska förhållanden.

Aftonbladets
bloggar

TT

Följ ämnen i artikeln