Nya Volvon bromsar själv

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-09

Finessen: Upptäcker om någon står i vägen

Nya S60 ytterst lindrigt maskerad, endast svarta däcksidor och övertäckt emblem.

KÖPENHAMN. Nya Volvo S60 blir världens första bil som själv upptäcker en fotgängare – och bromsar in.

Den presenteras om ett halvår, men Aftonbladet har redan känt på den.

TJUVKIKAR Aftonbladets Robert Collin avtäcker nya Volvo S60 som lanseras först om ett halvår. Den har en inbyggd radar som känner av om det är människor i vägen.

Aftonbladet provkörde Volvo S60:s konceptbil i våras. Nu får vi en lika unik chans att titta in under skalet på själva produktionsbilen. Utvecklingsteamet i Köpenhamn sluttestar just nu det nya system som upptäcker och bromsar för fotgängare. Vi kör runt i de centrala delarna av staden – en perfekt testbana.

Känner av folk

– Det här är första dagen vi kör en S60 så här mitt bland en massa människor. Vi har redan testkört flera hundra tusen kilometer för att lära systemet känna igen olika människotyper, säger Magnus Nilsson, Volvo.

Supersnål motor

Bilens radar och videokamera registrerar ungar som hoppar ut i gatan och korsande cyklister, men lyckas inte känna igen en man som drar en pirra med ett högt vitrinskåp framför sig.

– Systemet känner igen folk, men inte skåp. Och inte barnvagnar, än så länge, säger konstruktören Martin Magnusson.

Nya S60 har nytt chassi, ny direktinsprutad supersnål bensinmotor och lite senare en helt ny svensk fyrcylindrig diesel.

Den bil vi kör med är mycket lik konceptbilen, med skarpt sluttande taklinje och extremkort överhäng bak. Den lilla bakluckan måste vara minst i klassen. Bagagerummet är inte heller överdådigt.

Ser trångt ut

Fram sitter man förstås bra, som alltid hos Volvo, i stolar som kommer direkt från XC60.

Instrumentpanelen är uppstramad, mer sparsmakad, mer vänd mot föraren, men med samma instrument och reglage som i XC60. Bara ratten är ny, treekrad och lite kantigare.

Bak ser det trångt ut, men insteget är betydligt bättre än i nya Saab 9-5. Sätet är djupt skulpterat, man sitter lågt men bekvämt och med förvånansvärt bra benutrymme.

Följ ämnen i artikeln