Monster-Mercan – G som i Galenskap

Publicerad 2013-03-18

Nya Mercedes G 63 AMG 6x6 är råare än det mesta

Mercedes tuffa G-klass har precis blivit snäppet råare. Den redan väl tilltagna bilen mäter numer nära sex meter på längden tack vare ett extra hjulpar. Men till skillnad från den militära upplagan är det allt annat än en trött diesel under huven…

Trotjänaren Mercedes G-klass gjorde premiär redan 1979 och har blivit beprövad i ett antal skarpa lägen, med gott resultat. När modellen nu går in i sitt 34:e produktionsår har Mercedes redan hunnit testa ett antal karossvarianter på chassit, däribland kortare och längre versioner.

V8 och biturbo

Nya Mercedes G 63 AMG 6x6 är just en sådan längre version som bland annat österrikiska armén haft i tjänst i några år. Som namnet och bilderna avslöjar rör det sig om en sexhjulsdriven bil. Utöver det mer polerade skalet skiljer sig bilarna åt en hel del – där det i den österrikiska jeepen sitter en treliters dieselsexa på tre liter och 224 hästkrafter har den civila upplagan ärvt över värstingens 5,5 liter stora V8 med dubbla turboaggregat. Total effekt 544 hästkrafter och ett vridmoment på 760 newtonmeter.

Längre än Phantom

Tanken är att drivlinan ska sätta fart på det numer 3 850 kilo tunga ekipaget med yttermått som får även de mest extrema bilar att se närmast beskedliga ut. Markfrigången har höjts till 460 millimeter – över det dubbla jämfört med vanliga Mercedes G 63 AMG – vilket ger en totalhöjd på 2,3 meter.  Det extra hjulparet och flaket där bak har gett 1,1 meter längre bil till en längd på 5,87 meter. Som en jämförelse mäter Rolls-Royce jättelimousine Phantom 5,84 meter…

Två bensintankar

Detta lär medföra en mindre orkan i tanken när det är dags att pressa gaspedalen i mattan. För säkerhets skull har Mercedes därför installerat en extra 63-literstank vid sidan av den vanliga tanken på 96 liter. Även om man inte släppt några exakta siffror kring bränsleförbrukningen skvallrar väl det om något om att det kanske krävs ett mindre oljebolag för att hålla ekonomin på bensinkontot flytande.

Inte mindre än fem diffspärrar håller hjulen i schack och däckens lufttryck går att styra inifrån kupén via knappar på instrumentbrädan. Det råa utseendet till trots har man i bilen lämnat inredningen från G 63 AMG i fred. Det betyder fyra stolar med värme, ventilation och specialläderklädsel.

Enligt Autoweek planerar Mercedes bygga mellan 20 och 30 bilar per år. Priset är inte bestämt men kommer landa på strax under 350 000 euro per bil, motsvarande drygt 2,9 miljoner kronor. Det gör G 63 AMG 6x6 till märkets dyraste bil, näst efter el-sportbilen SLS Electric Drive.

Följ ämnen i artikeln