Polisen: Här är värsta bilisterna

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-10-16

"Det måste kosta för att folk ska lära sig hålla hastigheten.”

Nu slår polisen larm – nya fina bilar körs i extremhöga farter på svenska vägar.

Och det är vanliga ”Svensson-bilister” som stoppas i 200 km/h.

– 200-åkare har blivit vardagsmat för oss, säger trafikpolisen Jorunn Ekman.

– Om alla håller hastighetsgränserna skulle vi spara 150 liv per år. Så enkelt är det, säger Jorunn Ekman, polisinspektör som jobbar vid vägbrottsgruppen som är en del av trafikpolisen i Linköping.

Hennes arbetsplats är ofta E4:an som går genom Östergötland och där bedriva trafikövervakning. Men för många gå det fort. Och det ofta.

­– Var och vartannat pass tar vi en 200-åkare. Det är vardagsmat för vår del. Många av fartsyndarna är vanliga svenssons som kör i nya, fina och bra bilar inte märker av hastigheten.

Tagit fortkörare i 230 km/h

Den värsta fartsyndaren som Jorunn tagit med lasermätning körde i 191 km/h. För en annan som mättes med pilot och genomsnittshastighet gick det i 230 km/h.

– En del bryr sig inte alls. De kan betala böterna och fortsätter köra likadant, de har ingen förståelse för att farten dödar. Folk tror de är odödliga och tänker inte på konsekvenserna, säger Jorunn som menar att 150 liv skulle sparas varje år om bara bilisterna höll hastighetsgränserna.

– För några år sedan ringde ofta allmänheten in och tipsade om fortkörare, men nu verkar inte ens de bryr sig nämnvärt för vi upplever att folk inte ringer.

Grov rattfylla i 156 km/h

Varje år fastnar hundratusentals fartsyndare i polisens kontroller. 230 000 fotas bara av de automatiska fartkamerorna, men där slipper tusentals undan böterna på grund av systemglapp.

I Skåne län är Thomas Modigh chef för trafikpolisarbetet och var nyligen ansvarig för en extra stor insats där man bland annat utanför Malmö stoppade en förare som kört i 190 km/h.

– Som tur är tillhör de hastigheterna undantagen här, men vi är långt ifrån nöjda med resultatet från insatsen. Alldeles för många körde för fort och vi tog rattfyllerister påverkade av både alkohol och droger. En grov rattfyllerist tog vi i 156 km/h. Det är oerhört allvarliga saker, säger Modigh.

"Det måste kosta för att folk ska lära sig hålla hastigheten"

Thomas menar att alla bakom ratten måste ta sitt yttersta ansvar. Om alla håller reglerna minskar också riskerna för att något ska hända, men för det krävs en aktiv trafikpolis.

– Trafikpolisen är en minskande skara och vi har absolut för lite resurser. Så lite trafikpoliser som det finns i Sverige i dag har det under funnits på 30 år. Vi måste ha poliser utpekade för detta som ser till att farmor, mormor, far, son och svärmor inte avlider för att andra inte håller hastigheten.

– Det är oroväckande att så många använder våra gemensamma vägar som racingbana och därmed utsätter andra för oerhört stora risker. Och det är vem som helst. Spritt från nyblivna körkortsinnehavare till äldre kvinnor.

Enligt Thomas är det knappt 50 procent av bilisterna som håller skyltad hastighet. Men för att vi år 2020 ska nå etappmålet om endast 220 dödade krävs det att siffran ökar till 80 procent.

– Då sparar vi 100 liv om året. Det måste kosta för att folk ska lära sig hålla hastigheten. Det är brottsförebyggande.

Dålig respekt för vägarbeten

Många av fartsyndarna är svåra att påverka, speciellt de som kör mycket för fort. De som kör med låga överträdelserna är däremot lätta att påverka genom att få dem att böta, menar Thomas som däremot inte håller de som kör i 190 km/h som de allra värsta.

– Under ett vägarbete på E22:an med avsmalnande vägbanor har hastigheten sänkts från 110 till 50 km/h. Men ändå kör folk i 110 km/h. Det tycker jag är illa.

– Tänk på de som jobbar på gatan. Bullret och rädslan av att man är skild med en liten betonggris från vägbanan. Det är klart att det inte är så roligt.

"Med 300 döda varje år kan man inte säga att vägarna håller för högre hastigheter"

Anledningen till de höga hastigheterna menar Thomas är en kombination av stress och nonchalans.

– Jag är helt övertygad om att alla vet hur snabbt man kör, men man tar den risken och tänker att det inte händer mig. Men går det fort och man har dåligt omdöme går det fel. Det är inte just hastigheten i sig – utan det plötsliga stoppet som dödar. Många tycker att vägarna är byggda för mycket högre hastigheter än de nuvarande, men det kan man inte säga när vi har 300 döda varje år.

Jorunn Ekman i Linköping håller med;

– Jag tror att många av ren okunskap inte vet om konsekvenserna. Berättar man det får folk en tankeställare och börjar tänka till.

Följ ämnen i artikeln