Audi Q7 blir diesel- driven laddhybrid

Publicerad 2014-12-08

Största konkurrenten till nya Volvo XC90 gör likadant – men tvärt emot

I början av nästa år debuterar nya Audi Q7.

Större – men lättare och snålare.

En tuff konkurrent till nya Volvo XC90 – som också blir laddhybrid.

När nya Audi Q7 visas upp på bilsalongen i Detroit i januari nästa år blir det första steget mot ett uppdaterat designspråk. Modellen kommer växa ordentligt jämfört med nuvarande med betydligt bättre kupéutrymmen – men bilen ska också banta rejält. Enligt uppgifter blir nya modellen upp till 300 kilo lättare än dagens och under huven kommer vi få se Volkswagen-koncernens allra första dieselladdhybrid.

56 kilometer på el

Hybriddrivlinan ska enligt uppgifter från Audi kombinera en treliters sexcylindrig dieselmotor med en 85 kilowatt  (115 hästkrafter) stark elmotor. Maximal kombinerad effekt har tidigare sagts bli 258 hästar.

Ett rejält batteri ska kunna ge 56 kilometers räckvidd på ren el.

Som Volvo – fast helt annorlunda

Q7 kommer bli en vass konkurrent till nya Volvo XC90 som också blir laddhybrid – men strategin i tekniken skiljer sig totalt. När Volvo gör sin T8 Twin Engine till en 400 hästkrafter stark toppversion lär laddhybrid-versionen av Q7 bli betydligt mer ekonomiskt inriktad. Som toppversion lär vi i stället få se en lätt elektrifierad version av dieselsexan – men med elektrisk driven överladdning för maximal kraft. Konceptbilen RS 5 TDI med en 385 hästkrafter stark 3,0-liters V6-motor sägs vara en tydlig hint om kommande SQ7.