Kalos har marknadens sämsta växellåda

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-22

Vred och andra reglage ger associationer till de gamla öststaterna

Giugiaro, står det stolt på framflygeln. Giugiaro, den berömde bildesignern från Italien har ritat den nya småbilen Kalos från Daewoo.

Men när jag går runt bilen ett par varv blir jag allt säkrare på att han haft gott sällskap av en kommitté från den koreanska tillverkaren. Formerna är typiska för de koreanska tillverkarna som ännu inte begripit sig på europeisk smak, inte för Giugiaro som brukar träffa mitt i prick.

Jag sätter mig i förarstolen, betraktar förarmiljön och stänger dörren som slår igen med en lågprisbetonad klang.

Det ser inte riktigt bra ut. Hastighetsmätaren och en del andra instrument framför föraren är så slarvigt fastsatta i instrumentpanelen att jag kan lyfta upp dem så att en centimeterbred glipa bildas, vred och andra reglage ger associationer till de gamla öststaterna. Det gör även inredningsfärgerna, olika nyanser av grått.

Det blir inte bättre ute på vägen. Köregenskaperna är vaga med kraftig understyrning och bilen vill helst rakt fram även när jag vrider på ratten.

Växellådan måste vara marknadens sämsta med slappa växellägen.

Komforten är i nivå med resten av bilen. Det hoppar och stöter så fort asfalten inte är slät som ett salsgolv och grus smattrar mot underredet och hjulhusen som verkar sakna isolering.

Krocksäkerheten vill man helst inte veta något om. Konstruktionen är inte ny och koreanerna har först de allra senaste åren uppmärksammat att säkerhet faktiskt är ett säljargument, inte bara något nödvändigt ont.

Bilen är inget för barnfamiljen - passagerarkudden går inte att koppla ur.

Synd, för baksätet är faktiskt bilens allra starkaste sida. Man sitter högt och bekvämt och har gott om plats både för ben och huvud.

Priset slutligen är alldeles för högt.

Fakta/Daewoo Kalos SE 1,4

Baksätet är helt okej.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln