Collin: Ni har fel, forskare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-26

"Det finns ingen bil som klarar en sådan krock"

Är Mazda 626 farligare än andra bilar? Knappast. Att två Mazda 626 varit inblandade i dödsolyckor i Västerbotten är nog mest en slump.

För snart tio år sedan klövs två Volvobilar mitt itu i två olyckor. Då var det Volvo som var livsfarlig.

Mazda 626 är inte världens säkraste bil, men den är knappast livsfarlig.

För tre år sedan var ett antal familjebussar inblandade i allvarliga olyckor under en kort period. Då var det familjebussarna som var livsfarliga. Efter den femte eller sjätte dödsolyckan samma vinter föreslog Vägverkets generaldirektör på fullt allvar att det borde krävas speciella körkort för att köra familjebuss.

Volvobilarna bryts inte mitt itu lättare än andra bilar och familjebussarna har inte sämre kör-egenskaper. Men drevet gick.

Och nu är det Mazda 626.

Älgolyckan är intressant, men bara för att den nog skulle ha slutat lika illa med vilken annan bil som helst - utom Volvo eller Saab!

Bara Volvo och Saab

Bara Volvo och Saab konstrueras i ett land med älgar. Det kan låta löjligt men just så är det.

Eftersom vi har älgar och älgolyckor har både Volvo och Saab jobbat på att taket ska sitta fast vid takstolpen även vid en kraftig smäll med en älg.

Den andra Mazdaolyckan i undersökningen är nog ännu mer allmängiltig. Det finns ingen bil som klarar en sådan krock.

Klarar krock i 50

I Euro Ncap testas bilarna i en sidokrock i 50 km/tim vilket motsvarar stadstrafik. Att alla bilar klarar den smällen numera betyder sannolikt att bilindustrin anstränger sig just för att klara provet.

Euro Ncap som är en sammanslutning av europeiska myndigheter och konsumentorganisationer, bland annat svenska Vägverket, borde höja ribban. Om sidokrockarna kördes i 55 eller till och med 60 km/tim skulle det tvinga fram säkrare bilar.

Tekniskt omöjligt

Men i Västerbottensfallet beräknar man hastigheten till upp emot 70 km/tim, den kan ha varit ännu högre, och då har man redan passerat gränsen för vad som är möjligt, åtminstone med känd teknik.

Bildörrens tjocklek, omkring en decimeter, är för liten för att ta upp krockkrafterna i så höga farter och inte ens krockkuddarna eller krockgardinerna räcker till.

Mazda tillverkar inte världens säkraste bilar, det vet alla. Men att Mazda 626 skulle vara livsfarlig? Knappast!

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln