Nya Volvon går inte att styra

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-18

Allvarliga fel i antisladdsystemet på nya S40

Första testen av Volvos nya modell S40 avslöjar problem.

Styrningen blir blytung vid en hastig undanmanöver.

Och antisladdsystemet kan göra bilen svårstyrd.

– Det här måste Volvo rätta till, säger motorjournalisten Dag E Hogsten.

svårstyrd Nya Volvo S40 klarade sig inte bra i älgtestet.

Han är en av de tre första svenska journalister som har testat nya modellen S40. I samband med testkörningarna för ”Årets bil 2004” var Dag E Hogsten med och upptäckte problemen.

I nya numret av Teknikens Värld skriver han att Volvon överraskade med ”ett riktigt skandalbetonat uppträdande i väjningstestet”. Testet, som också kallas älgtestet, fick stort internationellt genomslag 1997 när Aftonbladets Robert Collin välte med Mercedes lilla A-klassmodell i en kraftig undanmanöver på en konbana.

Stryrningen blytung

Nu är det Volvos tur att drabbas av problem.

– Styrningen blev tung som bly, säger Dag E Hogsten.

– Det visade sig att servon inte räckte till. Den pump som ska förse servon med olja var för svag.

I samband med detta prov märktes ytterligare bekymmer. Enligt Hogsten handlar det om ett mer traditionellt Volvoproblem.

– När man svänger tillbaka efter undanmanövern slår den elektroniska sladdkontrollen till ganska kraftigt. Det hela hänger ihop, säger han.

Förseriebilar

Testkörningen av Volvo S40 genomfördes i danska Tannisbugt och bilarna som användes var så kallade förseriebilar. Och Volvo är övertygad om att man hinner rätta till problemen innan bilarna når ut till kunderna nästa år.

– Vi arbetar in i det sista för att justera bilens egenskaper. Den här tendensen kommer vi att arbeta bort den genom att förändra pumpens mjukvara, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar.

Volvo S40 har två systerbilar i Mazda 3 och Ford Focus C-Max. Den senare har dock en annan mjukvara och har klarat sig bra i de första väjningstesterna.

Mjukvara ska korrigeras

Men Volvo ersätter inte med tekniken från Ford, utan satsar på att korrigera den befintliga mjukvaran.

– Vi måste trimma vår bil till att få de egenskaper vi vill ha, säger Christer Gustafsson.

Samtidigt är Volvo glada att problemen ligger i mjukvaran och inte i den övriga konstruktionen.

– Det är enklare att rätta programvaran till elektroniken än hela tekniska detaljer.

Mattias Lundell

Följ ämnen i artikeln