Tillverkningen redan igång nya fabriken

Publicerad 2013-10-01

Volvos andra Kina-fabrik redo

Konceptbilen som Volvo visade i Frankfurt i september visar framtida designspråket. Foto: VOLVO

Volvo PV:s satsning i kinesiska Daqing närmar sig det som varit syftet hela tiden – själva bilbyggandet.

I veckan skedde den formella presentationen av projektet och om någon månad byggs de första bilarna, enligt Automotive News China.

Men förserieproduktionen har redan smugit igång, kan Aftonbladet avslöja.

Stora stadsjeepen XC90 ersätts nästa år. Men gamla versionen lever vidare – i Kina. Tillverkningen har redan smugit igång i nya fabriken.

Fabriken i Daqing ägs till 70 procent av Zheijang Geely Holding Group, medan Volvo äger resten. Volvo räknas formellt fortfarande som ett utländskt märke i Kina, trots att man sedan tre år är helägt av Geely-gruppen.

Nu kan Aftonbladet avslöja att Volvo redan har börjat bygga förseriebilar i nya fabriken, stora stadsjeepen XC90, som vi redan skrivit om. Än så länge i liten skala och med nästan alla komponenter importerade från Europa.
När nuvarande XC90, efter över tio år i produktion, läggs ner på Torslanda nästa år skeppas alla utrustning till Kina – även pressverktygen från Olofström.

Nästa år börjar produktionen på allvar i Daging.

Då kommer man också att börja utnyttja kinesiska leverantörer för att slippa den höga importtullen.
Men redan nu finns alltså möjlighet att bygga nuvarande XC90 parallellt i Kina och på Torslanda.

Full produktion ska innebära 80 000 bilar per år. Fabriken ligger nära gränsen Mongoliet där det är riktigt kallt, minus 40 långa perioder. Därför har det har gått långsamt att bygga fabriken – bygget har stått still på vintern.

Volvo har också en bilfabrik i Chengdu, där den förlängda versionen av S60 – S60L – produceras, och en motorfabrik i Zhangjiakaou.

Aftonbladet-TT

Följ ämnen i artikeln