BMW och Toyota har nöjdast ägare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-09

Renault i botten på Svenskt kvalitetsindex lista

BMW och Toyota har flest nöjda kunder.

Sämst betyg får Renault.

Svenskt kvalitetsindex har återupptagit sina studier av bilbranschen och låtit intervjua över 3 000 personer som köpt en ny bil under de tre senaste åren. Frågan var hur nöjda – mätt i en skala från 0–100 – de är med sina bilar.

Riktigt höga betyg ger ägare som valt BMW (82,3) och Toyota (80,6).

Renault i botten

Branschens genomsnitt var 71,1 – och där omkring hamnade Volvo (72,0) och Saab 71,0).

I botten låg Renault (61,4), klart sämst i klassen.

När Svenskt kvalitetsindex tittade närmare på aspekten lojalitet, hur ofta man återvänder till samma märke och hur man talar om det till andra, upprepade sig mönstret. Högst betyg för Toyota och lägst för Renault.

Köregenskaper prisas

För sina köregenskaper fick BMW toppbetyg, medan Renault och Skoda hade minst nöjda kunder i det avseendet.

Säkerheten gav Volvo, Saab, BMW och Mercedes mycket höga betyg. Tvärtom för Skoda.

När det gäller miljöaspekten fick alla bilmärken, utom Toyota, låga betyg.

Klagar på servicen

Närmare 15 procent av bilkunderna hade framfört klagomål. Det är en hög andel för att vara privatpersoner, påpekar Svenskt kvalitetsindex. De flesta klagomålen hängde ihop med service. Högst andel, runt 30 procent, klagande noterades för Mercedes och Citroën. I andra änden låg Toyota med 12 procent klagande.

TT

Följ ämnen i artikeln