7 enkla knep som sparar bensin

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-12

Bildoktorn ger dig snåltipsen

Oavsett vilken bil du åker i finns det tumregler som sänker bränsleförbrukningen.

Här är några råd:

1: Körsättet är det viktigaste av allt, förutom valet av bil. Även den mest rutinerade förare (som jag) sänker sin förbrukning efter en kurs i eco-driving på närmaste körskola. Kör med framförhållning.

Planera körningen. Onödiga stopp kostar mycket bränsle. Kör på så hög växel som möjligt och växla upp vid ca 3 000 varv/min (detta varierar naturligtvis lite mellan olika motortyper).

Accelerera på halv gas när det inte är bråttom. Använd ettans växel bara en eller ett par billängder. Ofta går det att växla direkt från tvåan till fyran och i nedförsbackar till femmans växel. Med jämnt gaspådrag sparar du bränsle. Håll ordentligt avstånd till framförvarande fordon. Det är inte den framförvarande som ska bestämma hur du ska köra.

Moderna bilar (de flesta bilar med bränsleinsprutning) stänger av bränslet när man motorbromsar i nedförsbackar. De drar alltså mer bränsle om du frikopplar motorn och låter den gå på tomgång. För en lantis som jag är det inga problem att köra snålt enligt eco-driving-metoden. En del storstadsmänniskors påståenden att metoden inte fungerar beror antagligen på att de inte kan slita sig ur den hetsigare trafikrytmen.

2: Farthållare är en finess som kan rädda ditt körkort men INTE sparar bensin, som många tror. Tvärtom, bilen försöker hålla inställd fart. Det innebär samtidigt att gasen även på plan mark kontinuerligt ändrar sitt läge.

3: Serva bilen regelbundet. Detaljer som slitna tändstift, igensatt luftfilter, gammal olja kan höja förbrukningen markant.

4: Luftkonditioneringen drar mycket bränsle. Använd den bara när den behövs.

5: Koppla in motorvärmaren även när det är under plus 10 grader. Använd tidur eller termostat för att inte slösa med el.

6: Välj så smala däck som möjligt, de är mer lättrullade. Kontrollera lufttrycket en gång i månaden. Välj det högsta lufttryck som rekommenderas till däcken.

7: Tillverkarna brukar tala om bilars luftmotstånd som ett cd-, cw- eller cx-värde, tre förkortningar för samma luftmotståndskoefficient. Men för att kunna jämföra bilars luftmotstånd måste du multiplicera koefficienten med bilens frontyta (allt du ser när du tittar på bilen rakt framifrån). En högre och bredare bil har ett större luftmotstånd än en lägre och smalare, även om de har samma cd-värde.

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln