Ledande bilmärket under september

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-12

Augusti var ett undantag – nu har Volvo åter tagit tillbaka förstaplatsen som Sveriges mest sålda bilmärke.

Statistik från branschorganisationen Bil Sweden visar att Volvo sålde flest bilar under september.

Under augusti tappade Volvo för första gången på mycket länge positionen som Sveriges mest sålda bilmärke. Volkswagens omkörning under augusti kan dock förklaras med att Volvo har haft svårigheter med att möta bilköparnas efterfrågan på nya fordon.

– Vi hade tydliga leveransproblem under augusti månad. Det brukar vara Volvos svagaste månad eftersom vi har vår industrisemester i juli, då det inte produceras några bilar, säger Bo Larsen, presschef för Volvo personvagnar till E24.

Det mest sålda märket

För september har detta dock korrigerats och statistik från branschorganisationen Bil Sweden visar att Volvo åter är Sveriges mest sålda bilmärke.

– Vi är väldigt glada att ordningen är återställd på den svenska marknaden, att Volvo återigen är där vi har varit de senaste 50 åren. Det har varit någon enskild månad då vi fått stryk av en konkurrent. Men nu är vi tillbaka som det brukar vara, säger Bo Larsen till E24.

Han berättar att företaget har en målsättning för Sverige där var femte såld nybil i ska vara en Volvo. För närvarande ligger Volvos svenska marknadsandel på 17 procent – försäljningsmålet för helåret är dock 20 procent.

Ökning från september 2009

Volvo sålde fler bilar under september 2010 än under samma månad föregående år. Trots detta släpar Volvos siffror något jämfört med den totala marknadsuppgången.

– Det beror på att två av våra nya modeller, S60 och V60, precis har introducerats. Vi hade en ”öppet-helg” i början på september och då fick vi en oerhört stor kundtillströmning. Så just nu har vi 70 procent fler skrivna order än vad vi hade samma månad i fjol, säger Bo Larsen till E24.

Sveriges mest sålda bilmodell är för närvarande Volvo V70 II, med 16 292 registreringar, enligt Bil Sweden.

Volvo

Följ ämnen i artikeln