Dags för vinterdäck – läs expertens tips

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-18

Dubbat eller odubbat? Snart är det dags att sätta på vinterhjulen. Hur, var och när du kör avgör vad du bör välja.

Undvik lågprisdäcken – för du får vad du betalar för.

SMHI har redan gått ut med årets första varningar för ishalka. Om vinterväglag råder 1 december så måste du ha vinterdäck på bilen. Du bör sätta på alla sorters vinterdäck med god marginal till den första snön. Vare sig de är nya eller har stått undanställda så är det bäst att köra ett tag på barmark så att däcken fungerar optimalt när väl snön och halkan kommer.

När är ditt däck otjänligt? Ett nytt vinterdäck ligger på cirka. nio millimeters mönsterdjup. Lagkravet är minst tre millimeter, men redan när mönsterdjupet är under fem millimeter bör man vara medveten om att man inte längre har riktigt bra vinterdäck.

Fördelar hos Volvo

För dig som kör Volvo finns det många fördelar med att skifta hjulen hos någon av Volvos serviceverkstäder där Volvos personal har kunskaper om vad som är bra och vilka dimensioner som är tillåtna för just din bilmodell, med detaljer som belastnings- och hastighetsindex. Dessutom finns möjligheten till förvaring på däckhotell. Läs mer här om Volvos erbjudanden.

– Det är ingen lätt match att som kund hitta rätt däck exempelvis via nätet – olika modeller kräver olika däck. Volvo testar däck på respektive bilmodell. Med resultaten från testerna i kombination med Volvohandelns erfarenhet om hur Volvoägarna upplever däckegenskaper på olika Volvomodeller, kan vi rekommendera de däck som passar bäst för kundens behov, säger Anders Lidén, affärsutvecklingsansvarig för däck och hjul på Volvo Personbilar Sverige AB.

Inget däck är bäst på allt, det handlar om att hitta ett däck som bäst uppfyller kundens unika behov på egenskaper. Volvohandeln monterar endast hjul och däck som är godkända enligt helfordonsgodkännandet, för att inte äventyra bilens egenskaper negativt.

Undvik de billigaste däcken

Oavsett vilket däck du väljer så är det oklokt att låta plånboken fälla hela avgörandet.

– Om man väljer ett udda fabrikat eller lågprisdäck så är det i de allra flesta fall inte i nivå med premiumdäcken. Man får verkligen vad man betalar för och det förekommer en del riktigt dåliga varianter bland lågprisdäcken. Köp ett välkänt premiumdäck så kan du vara säker på att du får dugliga däck till bilen, säger Per Angervall, produktchef för däck på Volvo Personbilar Sverige AB.

Under hösten har det pågått en debatt kring frågan huruvida man bör välja dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Vilket däck som passar dig beror på var, när och hur du kör. Är det mycket vinterväglag eller barmarkskörning – kör du ofta till fjällen, eller kör du mycket nere på kontinenten?

Enligt Per Angervall är dubbdäck alltid är det säkraste alternativet på is eller packad snö. Även vid slask på vägbanan är dubbdäck bättre än friktionsdäck som slaskplanar tidigare än dubbdäck.

Dubbdäck måste köras in

Det gäller dock att man kör in sina dubbdäck. Under minst 50- men gärna 100 mil ska man bromsa och svänga försiktigt och vara lätt på gasen. Det gör att dubben sitter kvar bättre och längre.

– Dieselbilar har så mycket vrid i dag att man kan köra ur dubben på en förmiddag om man kör oförsiktigt med nya dubbdäck Stillastående på asfalt ska man undvika att vrida på ratten om man har dubbdäck på bilen – det är som att dra ur dubben med en tång, säger Per Angervall.

I dag är det allt fler som väljer att slopa dubbarna, bland annat på grund av miljöhänsyn. Om du själv gör samma val så måste du bestämma dig för om du vill ha friktionsdäck av nordisk typ, eller av (mellan)europeisk typ. Nordiska friktionsdäck är som namnet antyder anpassade för nordiska förhållanden.

Tysta däck

De är väldigt uppskurna i mönstret och erbjuder ett ypperligt vintergrepp. Andra fördelar är att de är tysta och att de rullar lätt. De nordiska däcken har dock sämre bromsegenskaper vid våt vägbana. En annan nackdel med de nordiska däcken är att de är mjuka och ger sämre stabilitet på barmark.

– Nordiska vinterdäck passar otroligt bra i norra Sverige, men de är inte alls bra om du exempelvis kör på Autobahn. De har sämre stabilitet i högre farter. En undanmanöver eller ett snabbt filbyte i hög fart kan ge riktigt läskiga kast och det kan rentav sluta illa, säger Per Angervall.

Omvända egenskaper

För de europeiska friktionsdäcken kan man nästan vända på egenskaperna. De är inte lika bra vid vinterväglag, särskilt på is, men de är avsevärt bättre vid undanmanöver och bromsning på våt vägbana. De är också tysta.

Att välja rätt fälg till bilen är nog så viktigt. Per Angervall anser att man ska hålla sig till biltillverkarens kombination av däck och fälgar till respektive modell. Varje fälg har en viss ”offset”, det vill säga avståndet mellan fälgens anliggningsyta och centrumlinje. Förändringar av denna offset kan innebära att bilens egenskaper förändras, bland annat avseende köregenskaper och vibrationer, men även säkerheten kan påverkas. Enligt däckexperten har många ”universalfälgar” som vissa i branschen erbjuder, en felaktig offset för bilen.

– När du väljer kompletta hjul eller fälgar från biltillverkarnas originalsortiment så vet du att dessa är anpassade för just den aktuella bilmodellen och dess köregenskaper. Hjulen, kombinationen däck och fälg, är en del av bilen och testas noggrant på varje bilmodell, säger han.

Läs mer här om Volvos erbjudanden.

Volvo

Följ ämnen i artikeln