GM-chefen: Trodde det var ett skämt

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-10-13

Bob Lutz om "världens fulaste bil"

Pontiac Aztek.

Den har röstats fram till världens fulaste bil flera gånger.

Nu talar skaparen bakom Pontiac Aztek ut om vad som gick fel.

”När jag såg den för första gången trodde jag att det var ett skämt”, skriver förre GM-chefen Bob Lutz i en krönika.

När konceptbilen Pontiac Aztec visades för första gången 1999 beskrevs den som en bil med futuristiskt design och fantastiska köregenskapar riktad mot yngre köpare. Men någonting gick fel på vägen. När den färdiga produkten visades upp två år senare blev den motorjournaisternas favorit-hatobjekt.

Nu berättar Bob Lutz, dåvarande GM-chef vad som gick så fel.

– På den tiden kritiserades GM för att inte göra någonting nytt och inte ta chanser, skriver han i en krönika.

– 40 procent av alla GM-bilar skulle vara nyskapande”

Intern kritik förbjöds

Men någonting gick väldigt fel på vägen. Ingen på företaget fick kritisera Pontiac Aztek – trots att bilen sågades i kundundersökningar.

– GM-topparna sa: "Vad vet de där idioterna och ignorerade resultaten”, fortsätter Lutz.

Lades ner i förtid

När bilen lanserades fick den svidande kritik. Och åren efter har den röstats fram till världens fulaste bil flera gånger.

– När jag såg den för första gången på Detroit auto show, trodde jag att det var ett skämt. Hur kan en grupp människor som kallar sig professionella göra något så dåligt?

Redan efter några år, 2005,  slutade Pontiac Aztec att produceras. Bilen sålde aldrig mer än 30 000 exemplar per år, trots att målet var det dubbla, skriver automotorsport.se.

Jonas Blomquist

Följ ämnen i artikeln