Tre musketörer: Audi A4, Saab 9-3 och Volvo S60

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-31

En sak har de gemensamt – högre tryck i motorn

Svenska folket gillar högtryck, speciellt om det skapas av en turbo.

Turbon (skovelhjulet som pumpar in luft- och bränsleblandningen med övertryck i motorn) är en rasande fiffig grej. Den förvandlar små vardagsmotorer till hästkraftstinna prestandamotorer.

Inte speciellt förvånande finns de tre mest populära mellanklassarna, Audi A4, Saab 9-3 och Volvo S60, i prestandaversioner med turboladdning.

I fallet Audi A4 och Saab 9-3 har man nöjt sig med en tvålitersmotor. I Volvo S60 är motorn en dryg halvliter större.

Audi-ingenjörerna lockar fram 200 hästkrafter ur den nya 2,0T FSI-maskinen. Men Saab 9-3 Aero och Volvo S60 2,5T är värre med 210 hästar.

Det betyder alltså bra prestanda.

Från stillastående till 100 km/tim, tar det 7-8 sekunder. Och toppfarten är långt över 200 km/tim hos alla tre. Så det vill till att man håller igen ibland, om man vill ha körkortet i behåll.

Både Audi och Volvo finns med fyrhjulsdrift, med tillnamnen Quattro respektive AWD. Saab säljs bara med framhjulsdrift.

Audi säljer mer än hälften av sina A4:or med Quattro men bara en mindre andel S60 lämnar fabriken i belgiska Gent med AWD.

Fyrhjulsdriften har en baksida

Vår avsikt var att testa storsäljarna och därför är både Volvo och Saab framhjulsdrivna i testet medan Audin har fyrhjulsdrift.

Och på vinterväg skaffar sig Audi lätt ett försprång med sin fyrhjulsdrift (kostar 16700 kronor). Det bidrar till att A4:an är ett under av stabilitet på hal väg.

Fyrhjulsdriften har dock en baksida, man vaggas lätt in i en falsk trygghet.

Det kan vara halare än man tror.

Något man, dessvärre, inte upptäcker förrän man bromsar.

Och bromsgreppet är inte bättre hos en fyrhjulsdriven bil än en fram- eller bakhjulsdriven.

Det ska dock sägas att Audi A4 har bra bromsar, med imponerande kort bromssträcka och fin känsla i pedalen.

Nya (ansiktslyfta) A4 har ett förbättrat chassi. Bilen stortrivs på kurviga vägar och imponerar med finfint väggrepp och bra balans.

Den elektrohydrauliska styrningen är lagom tungvevad och ger god känsla. Nya A4 ger massor av körglädje, helt enkelt.

Audis nya 200-hästare har direktinsprutning, på gott och ont. Det ger bra kraft, låg förbrukning, frän ton på höga varv. Men också hård, rå gång vid kallstarter.

A4 2,0T FSI har sexväxlad manuell låda som standard och den funkar briljant. Med distinkt känsla i spaken och lagom täta steg är den en fröjd att använda.

Motorn stjälper Saab

Volvo och Saab halkar efter i körglädjeronden, men av olika anledningar.

Vad som stjälper Saab är motorn med trist karaktär och ljud - och dessutom turbofördröjning vid segdragning. Den sexväxlade lådan är också för inexakt i känslan.

Volvos femcylindriga turbomotor har en härligt råmande ton och den femväxlade lådan är godkänd både vad gäller funktion och känsla.

Men tyvärr är styrningen både vevig och svårdoserad, med noll vägkänsla.

Volvo S60 upplevs också vara lite för mjukt dämpad för kurviga vägar, men detta kan ha sin förklaring i att vår testbil rullade på 16-tumshjul

istället för 17-tummare som de andra två.

Båda svenskarna revanscherar sig dock när det gäller komfort.

Volvo S60 är utan tvekan den mest vilsamma bilen på långresa. Komforten på lands- och motorväg är mycket bra i både Volvo och Saab.

Skillnaden mellan Audi och svenskarna är större i stadstrafik. Och den som valt sportchassi till Audi finner att bilen känns stötig på buckligt underlag.

Ändå tycker vi att sportchassi är ett bra tillval (3300 kronor) till Audi. Bilen blir roligare att köra, helt enkelt.

Framstolarna i S60 är - som vi vant oss vid - helt strålande i sin utformning och dessutom king size i storleken.

Underbar körställning i S60

Tack vare utmärkt justermån på stol och ratt så är det en barnlek att hitta en perfekt körställning i S60.

Saab har också fina framstolar, men de sitter lite för högt och flera medlemmar i testlaget uttryckte en önskan om att kunna sänka förarstolen mer.

Körställningen blir därför mer "ovanpå" bilen istället för "i".

Audi har hårdast framstolar, men sportstolarna (för 6 400 kronor) i vår testbil är utsökta i formen och tappar därför inte mycket när det gäller sittkomfort.

Körställningen i A4 är ypperlig och klart jämförbar med Volvo S60.

Även komforten i baksätet är bäst i S60. Sittställningen är ungefär lika bra i alla tre, men själva sätet och ryggstödet är skönast i S60. Men utrymmesmässigt är S60 trång, utrymmet för huvud, ben och fötter är begränsat. S60 är dock en bred bil, så utrymmet i sidled är godkänt.

Bäst utrymme bak har Saab 9-3. Inte stort, men inte heller trångt. Även baksätet i Audi A4 räcker till, precis som bagaget.

Volvo och Saab har lite mindre bagagevolym men lastar i gengäld fler kilo än Audi. Lastöppningen är störst i Saab, men skillnaden ner till Volvo och Audi är inte så stor.

Alla tre har fällbara baksäten, som ger en sluttande lastyta inne i kupén.

Antisladd är standard

Både Volvo och Saab är välbyggda bilar med hög kvalitetskänsla. Men till Audis grad av förfining interiört har båda en bit kvar.

Säkerhetsmässigt är detta tre bra bilar med krockgardiner och sidokuddar fram som standard.

Volvos passagerarkudde (3 500 kronor) är numera urkopplingsbar med tändningsnyckeln.

Alla tre bilarna har antisladd som standard.

Audi och Volvo krocktestades 2001 och fick betyget fyra stjärnor. Saab testades två år senare och fick toppbetyget fem stjärnor.

Alla tre har pisksnärtskydd fram.

Bromskraftförstärkare är standard på alla tre och Saab har dessutom kurvbromskontroll.

Bäst strålkastare har Audi (bäst halvljus), tätt följd av Volvo. Även Saab har bra ljus, faktiskt bäst helljus av dessa tre.

Bi-xenon kostar 5900 kronor till svenskarna och 6000 kronor till Audi. A4 går även att få med kurvljus för 4000 kronor ytterligare.

Utrustningsmässigt är annars Saab 9-3 mest välfylld från början, Audi sämst utrustad. Saab har klimatanläggning, färddator och farthållare som standard - Audi endast klimatanläggning och Volvo enklare luftkonditionering plus färddator.

Bra andrahandsvärde

Alla tre drar strax under litern per mil vid blandad körning och har bra andrahandsvärde.

Totalekonomiskt är Volvo det bästa valet för plånboken, men vare sig Audi (med Quattro) eller Saab är särskilt mycket dyrare att äga.

Skillnaden är inte större än ett par hundralappar per månad.

Volvo har bättre komfort, totalekonomi och drivlina, Saab kontrar med bättre säkerhet, bagage- och kupéutrymme. Audi med körglädje och bäst kvalitetskänsla.

Det är jämnt så det förslår.

Komfort eller körglädje, vilket vill du ha mest av?

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln