Svensk teknik sparar enorma summor

Publicerad 2012-04-26

Autolivs nya antisladdsystem enklare och billigare

Autolivs nya system låter antisladd och krockkuddar dela på en processor 
– vilket får ner tillverkningskostnaden.

De är världsledande på säkerhetsbälten och krockkuddar till bilar.

Nu har de tagit fram ett anti­sladdsystem som förmodligen kommer att sitta i en av dina bilar i framtiden.

Autoliv har redan fått den första ordern.

Robert Collin och Ed Bedner, som 
programmerar Autolivs antisladdsystem.

Många svenskar vet att Autoliv tillverkar säkerhetsbälten. En del vet också att Autoliv är världs­ledande på krockkuddar, över 100 miljoner stycken förra året. Nu ger sig företaget från Vårgårda in i antisladdbranschen, som hittills dominerats fullständigt av ­jättarna Bosch och Conti-Teves.

Autoliv har nämligen en unik fördel som de andra saknar.

Krockkuddarna som Autoliv bygger har en mängd sensorer som känner av krocken och en processor för att ta emot och bearbeta informationen.

Antisladdsystem har också sensorer och en processor för att bearbeta den informationen.

Helintegrerad lösning

För ett par år sedan utvecklade Autoliv sin processor så att den kan ta hand om informationen både från krockkuddarna och antisladdsystemet. Detta sparar både vikt, utrymme och pengar för biltillverkarna. En processor i stället för två kostar runt 200 kronor mindre, vilket är extremt mycket pengar i sammanhanget.

Bilen blir dessutom aningen mindre komplicerad. Vissa bilar, som BMW, har upp till 80 datorer för olika system, och datakablarna har ett tufft jobb att koppla ihop allting.

Nu går Autoliv ett steg till och erbjuder en helintegrerad lösning till bilindustrin med ett eget anti­sladdsystem.

Aftonbladet fick som första tidning provköra på Hornavan i Arjeplog där Autoliv, precis som resten av bilindustrin vintertestar sin nya teknik.

Autoliv har monterat sin egen prototyp av antisladdsystemet i en Peugeot 508. En original 508 fungerar som jämförelsebil.

Efter dryga timmens körning på isbanorna tycker jag att de båda systemen känns likvärdiga. Skillnaden är främst att man med Autoliv kan programmera om ­systemet med en dator inne i bilen, och lägga sig lite mer aktivt än vad Peugeot valt att göra. ­Vilket får en att önska att fler tillverkare vågar sig på att låta föraren bestämma var nivån på anti­sladdsystemet ska ligga.

Kommer i bilar 2014

Lite vikt, lite utrymme och kanske 300 kronor är vad biltillverkaren kan spara om hela systemet köps från Autoliv i stället för att köpa krockkuddarna från Autoliv och antisladd från en annan leverantör. Det är mycket pengar för en industri som jagar 50-öringar.

En tillverkare har redan beställt Autolivs system som ska in i en ny modell år 2014.

Autoliv vill inte säga vilken tillverkare det handlar om, inte ens i vilket land, men Kina är en bra gissning.

Följ ämnen i artikeln