Här är svenskarnas favoritfärger till S60

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-15

Vill du följa trenden – eller vill du sticka ut i trafiken? Här är de populäraste färgerna och motoralternativen bland Volvo S60-köparna.

Kopparfärg, svart och vitt är de hetaste färgerna i Sverige.

De populäraste färgerna har varierat över tid. Till och med vecka 39 var ”Ember Black” den mest sålda färgen, följd av ”Silver” och ”Ice White”. Sedan dess har köparnas färgpreferens ändrats något och de två introduktionsfärgerna ”Vibrant Copper” och ”Ember Black” har tagit ledningen, följda av ”Black Sapphire”. Strax efter den safirsvarta nyansen kommer den klassiska ”Ice White”.

Totalt går nya Volvo S60/V60 att få i 15 färger. Svart och silver är basfärger som fungerar över hela världen – annars är populariteten varierande från marknad till marknad. I USA vill kunderna för närvarande ha rena och klatschiga kulörer. I Japan är vita bilar populära, medan ryssarna tycker om färgglada fordon. Västeuropéer vurmar för moderna färger. Ett exempel är introduktionsfärgen Vibrant Copper – ett namn som ska förmedla dynamik och ge energi.

Här kan du bygga din egen S60/V60, direkt på nätet. Kombinera färg, fälgar och stylingpaket.

Svenskarnas motorval

När det kommer till motorval så var det inledningsvis dieslarna som sålde bäst. D3-motorn var populärast, tätt följd av D5-motorn I dag säljer dock bensinmotorn 2.0 T bäst, följd av D3-motorn.

Fyrcylindriga 2.0 T är en GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection). Den har en cylindervolym på två liter och ger en effekt på 203 hk. Vridmomentet är 300 Nm från 1750rpm. Accelerationen från 0-100 km/h tar 7,9 sekunder med manuell växellåda och 8,4 sekunder med automatlåda. Toppfarten är begränsad till 230 km/h (manuell) respektive 230 km/h (automat).

Unik kombination

Ny, egenutvecklad turboteknik, direktinsprutning och dubbla variabla kamaxlar ger en unik kombination av låg förbrukning, låga emissioner samt ett högt och brett prestandaregister, allt i ett mycket kompakt format.

Högprestandamotorn D5 med dubbelturbo har 205 hästkrafter och vidmoment på 420 Nm. Accelerationen från 0-100 km/h tar 7,9 sekunder både med manuell växellåda och med automatlåda. Toppfarten är 230 km/h (begränsad) med manuell låda respektive 230 km/h med automatlåda.

Ökad kraft i bredare varvtal

I den senaste D5-versionen har prestanda- och körbarhetskraven lösts med dubbla turboaggregat av olika storlek som löser av varandra och ger ökad kraft inom ett bredare varvtalsområde. Resultatet är alert respons och snabb acceleration i alla hastigheter, med mjuka övergångar in i turboområdet och mellan de båda turboområdena.

De båda turboaggregatens olika karaktäristik utnyttjas optimalt för en kombination av hög prestanda och låg bränsleförbrukning på 5,4 l/100 km (EU Combined) som gör anspråk på att vara bäst i klassen.

Den nyutvecklade tvålitersdieseln D3 har 163 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Accelerationen från 0-100 km/h tar 9,4 sekunder både med manuell växellåda och med automatlåda. Toppfarten är 220 km/h (manuell) respektive 215 km/h (automat).

Den nya femcylindriga D3 är i princip samma motor som den etablerade 2.4D, men cylindervolymen har minskats med ett kortare slag för att optimera bränsleförbrukningen. Båda turbodieslarna finns både med sexstegad automatlåda eller sexväxlad manuell låda. D5 med automatlåda kan också fås med fyrhjulsdrift.

T6 värsting med 304 hk

Värstingen bland S60:s motorer är dock T6. Den har en cylindervolym på 3,0 liter har vässats ytterligare, främst tack vare minskad inre friktion. Den levererar nu 304 hk och har ett vridmoment på hela 440 Nm. Maximalt vridmoment uppnås mellan 2100 och 4200 varv. Detta ger en snabb acceleration och smidiga köregenskaper. Accelerationen från 0-100 km/h tar 6.6 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Till den nya sedanen finns även en 1,6-liters GTDi-motor – i två utföranden: 1,6 GTDi (T3) med 150 hästkrafter och T4 med 180 hästkrafter. 180-hästarsmotorn ger ett maximalt vridmoment på 240 Nm redan från 1500 och upp till 5000 varv per minut. Vid tillfällig överladdning ger den hela 270 Nm. Detta ger mycket goda dragprestanda över hela hastighetsregistret. Momentkurvan är relativt mjuk vilket ger en mycket komfortabel körupplevelse.

DRIVe-varianten av nya S60 kommer ha en 1,6-liters dieselmotor på 115 hk, med vridmoment på 270 Nm.

Här kan du bygga din egen S60/V60 direkt på nätet.

Volvo

Följ ämnen i artikeln