Premiär för vårens nyheter

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-03

Genève-salongen slår upp portarna

I dag tisdag, Genève-salongens öppningsdag, är en mycket händelserik dag. Volvo visar sitt breda utbud av nyheter med bl a en ansiktslyft S80, nya dieselmotorer och en utökad Drive-flotta.

Aftonbladets Martin Ström är på plats och rapporterar direkt.

Under dagen ska får vi också intervjua GM:s ledning, samt Volvo PV:s vd Steven Odell och några experter på batteriteknik och pluginhybrider. Mest höljd i dunkel under gårdagen var Koenigsegg Quant, en förmodat fyrsitsig värsting som kan skrälla på mässan.

I går kväll avtäckte också Ford den tredje konceptbilen med namnet Iosis, denna gång med tillägget Max. Formerna påminner om Focus men bilen är större utan att kännas klumpig, snarare väldigt smäcker.

Iosis Max kanske inte är ett lyckat modellnamn med svenska ögon sett. Men formspråket är i alla fall läckert och visar vad Ford har för framtidsplaner. Bakluckan öppnar i två delar, nästan som ett cabtak i plåt och Fords idé med lösningen är att kunna öppna stort även i trånga utrymmen.

Kul lösningar

En tekniskt kul lösning men knappast ekonomiskt genomförbar på en produktionsbil. Även motorhuven öppnas annorlunda och under denna finner vi en 1,6-liters direktinsprutad bensinturbo på 180 hästar, motorfamiljen kallar Ford för ecoboost.

John Flemming, vd för Ford Europa presenterar Iosis Max och berättar att man satsar på dessa ecoboostmotorer i kombination med dubbelkopplingslådan Powershift samt en start/stopp-funktion. Den senare ska gå i produktion under 2010, alltså samtidigt som den nya motorfamiljen.

Lågt koldioxidutsläpp

Enligt Fords simulering ska konceptbilen ge ett koldioxidutsläpp på 125 g/km vid blandad körning vilket är mycket bra för en så pass stark motor. Men det är som sagt i teorin.

John Flemming avslöjade också att planen är att lansera dylika motorer i USA men då med större cylindervolym.

Önskar gemensam plan

Utöver konceptbilen eftersökte Flemming en gemensam politisk strategi för hur man ska ta hand om bilkrisen istället för den situation som nu uppkommer med protektionism, där varje land enbart ser efter sitt eget hus.

Framtiden för Ford består av nya snålare motorer, fler modeller men också en rejäl åtstramning och anpassning av kostymen efter marknadens behov.

Följ ämnen i artikeln