Lys upp tillvaron - med extraljus

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-30

Spar tid och svordomar - köp en färdig monteringsats till din bil

Många moderna bilar har svagt ljus, bland annat på grund av karossens strömlinjeform.

För att inte störa de svepande karosslinjerna görs strålkastarna avlånga, välvda och små, tvärt emot en strålkastares optimala runda form med lampa i mitten och stor reflektor och ljusöppning.

Även kaffekoppsstora extraljus ger hyfsad ljusstyrka när de monteras i en rad. Men tro inte att fyra lampor ger fyra gånger bättre ljus.

Steg ett i jakten på bättre ljus är att ge de ordinarie strålkastarna en riktig service. Det vill säga byta till glödlampor med extra bra ljusflöde. Steg två är dock INTE byte till 80- eller 100-wattslampor. Det är lika förbjudet som att förbättra ett dåligt halvljus genom att också tända dim- eller kurvljus. Vad som återstår är alltså att montera extraljus som förbättrar helljuset.

På den gamla goda tiden, när bilarna hade rejäla stötfångare och kylare som stod upprätta mot fartvinden var det bara att skruva fast fyra gigantiska extraljus där fram och njuta av ett ljus som alltid nådde ända fram till horisonten. Idag är de flesta bilar så slimmade i fronten att man bara kan montera en rad med kaffekoppsstora extraljus.

Oavsett om extraljusen är stora eller små så måste de monteras stabilt och med rejäla kabeldimensioner. Om det finns färdiga monteringssatser till just din bil ska du satsa på det. Inte minst för att många moderna bilar har en massa datorer uppkopplade i ett nätverk som styr så gott som allt, även strålkastarljuset. I sådana bilar kan man inte koppla in sig hur som helst om man vill att extraljusen ska styras av helljuset.

Min egen favoritkoppling är därför ett separat system med fotströmbrytare av samma typ som fanns på gammelbilar som Volvo Amazon. Då är det enkelt att koppla det elektriska och smidigt att trappa ned på ljusflödet vid möte på långraksträcka. Först slår man av extraljusen och därefter kopplas helljuset om till halvljus.

Slutligen: ljusinställningen. Med fyra extraljus är det lätt hänt att man ställer ett par lite väl högt, för att kunna se riktigt långt bort, men då hamnar vägen i skugga. Riktar du för lågt blir det reflexer i vägen. Jag brukar rikta mittenlamporna något utåt, men bara så lite att deras ljusbilder ändå överlappar varandra, fast ganska långt fram. De två yttre lamporna riktar jag lite mer utåt, så de lyser upp den andra vägbanan samt vägrenen.

Så gör du för att koppla in extralysen

Bo Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln