Mercedes C-klass får toppbetyg i krocktest

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-06-25

Andra bilen att få högsta betyg i Euro-Ncaps krocktest

Mercedes C-klass blev bäst i Euro-Ncaps nya krocktest med ett system för bältespåminnare - något som Volvo hade redan 1973.

– Att sitta bältad betyder liv eller död vid en kollision, säger Vägverkets säkerhetsexpert Anders Lie.

Mercedes C-klass fick fem stjärnor i krocktestet.

När Mercedes C 180 krockprovades första gången fick bilen ”bara” 31 poäng, och fyra stjärnor. När reglerna gjordes om i höstas så att bilar som har bältespåminnare kan få tre extra poäng, var Mercedes tekniker snabba att förse C-klass med en påminnare som ger ifrån sig en intensiv ljus- och ljudsignal om föraren eller passageraren fram inte satt på sig bältet.

När modellen nu testades på nytt kom den femte stjärnan som ett brev på posten. Därmed är C-klass den andra modellen, tillsammans med Renault Laguna, med fem stjärnor i Euro-Ncaps mycket prestigefyllda krocktester. Totalt har 117 modeller testats sedan starten 1996.

Fler bältespåminnare

Räkna med att konkurrenterna kommer att sätta in bältespåminnare - mer lättfångade poänger får man leta efter. Många har det redan, men ljudet och signalerna är inte tillräckligt aggressiva för att det ska räknas hos Euro-Ncap.

Volvos tidiga 70-talsbilar hade ett system som mycket liknade Mercedes, men på senare årsmodeller har bältesvarningen tonats ner för att inte ”störa”.

Höjd säkerhetsnivå

Vägverket uppskattar att om alla i en bil satt bältade skulle upp till 100 liv räddas varje år.

– Bältet är den överlägset bästa skyddsutrustningen, säger Anders Lie.

Att bilindustrin har skruvat upp säkerhetsnivån på sina modeller rejält märks tydligt av det nya testet. Av sjutton krockade bilar fick inte mindre än tretton stycken fyra stjärnor. Något som för bara några år sedan ansågs vara ett toppresultat, i dag nöjer sig inte tillverkarna med mindre. Bara tre bilar misslyckas och får det låga betyget tre stjärnor. Det är familje-jeeparna Jeep Cherokee och Opel Frontera, samt Proton Impian (som inte säljs i Sverige).

Sportbilar klarade sig bra

Intressant att notera är att de tre testade sportbilarna klarar sig så bra.

Det visar på ökat säkerhetstänkandet även för mer udda modeller. Däremot var det nära fiasko för nya Hundkojan, Mini Cooper. Ett sensorfel gjorde att krockdockan mosades mot ratten och en av dörrarna klarade inte krocken utan flög upp. När dörren byggts om och förarkrockkudden omprogrammerats gick det bättre, och Kojan fick sina fyra stjärnor.

Webb-tv

Hur klarar din bil en krock? Här är hela listan

De 19 bästa bilarna

Så här går testet till:

Webb-tv

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln