Hetast på årets Frankfurtsalong

Publicerad 2011-09-12

Bilsalongen i Frankfurt öppnar portarna den 15 september. Här trängs tillverkare från hela världen för att visa upp sina senaste nyheter, sina tankar om framtiden, sin syn på olika bilbränslen.

Sedan åratal världens viktigaste bilmässa, även om den tyska dominansen är tung.

Porsche 911

Foto: Porsche

Nu visar Porsche bilder på den nya versionen av 911. Premiär får bilen på Frankfurtsalongen.

Nya 911 har blivit nästan sex centimeter längre och fått tio centimeter längre hjulbas. Enligt rykten för att i framtiden rymma hybridutrustning.

Men redan nu har Porsche fått ned bränsleförbrukningen med upp till 16 procent, bland annat tack vare en något mindre motor i Carrera-versionen, 3,4 liter mot tidigare 3,6. Kraften är dock fortfarande monumental. Standardmodellen hamnar på 350 hästkrafter. Carrera S kommer med 3,8-liters motor och 400 hästkrafter. Båda versionerna klarar sig under en liter milen.

Värstingen 911 Turbo drar givetvis mer, men bjuder på en bit över 500 hästkrafter. Porsche har slipat mycket på väghållningen, att bilen är sex centimeter bredare gör sitt till och även att bilen nu har aktiva krängningshämmare som håller karossen mer upprätt i kurvorna.

Jämfört med föregångaren är nya 911 hela 15 sekunder snabbare runt klassiska Nürburgring.

Audi Urban Concept

Illustration: Audi

Tycker du att Audi A1 är en svårparkerad jättebil? Då kanske Urban Concept är något för dig? Audi ska testa reaktionerna på Frankfurtsalongen med ett flertal versioner av minibilen, med och utan tak. Två stolar får plats, de är placerade litet omlott för att få bra benutrymme och känsla av bredd. Taket glider bakåt och man äntrar bilen som i en båt. Två elmotorer driver konceptbilen, men räkna med flera olika versioner även när det gäller drivlinan.
 

Volkswagen Up

Foto: VW

Volkswagen slår hårt på trumman för sin splitternya småbil.

Up är en citybil för fyra i

samma storlek som Fiat 500.

Efter många rundor på mässor världen över och olika skepnader är nu Volkswagens minibil Up klar för produktion.

Tre och en halv meter korta Up kommer till Sverige under första kvartalet 2012. Den rymmer fyra personer och 251 liter bagage, eller 951 liter om man fäller baksätet. Bilen kan fås med automatiskt bromssystem som minimerar risken för kollision i hastigheter under 30 km/tim, precis som Volvos City Safety.

En ny generation trecylindriga enliters bensinmotorer gör debut i Up. Välj mellan 60 eller 75 hästkrafter och förbrukning på 0,42 respektive 0,43 liter milen. Senare kommer en gasversion av samma motor och till 2013 även en elmotor.

Tre versioner kommer: take Up är enklast, move Up är mer komfortinriktad och toppversionen heter high Up. Några priser är ännu inte klara.

Mercedes B-klass – helt ny bil

Foto: Mercedes

Ny kaross, nya motorer, ny bottenplatta. Mercedes B-klass är en helt ny bil.

Precis som nya A-klassen är nya B-klass Compact Sports Tourer nästan nio centimeter lägre än tidigare. De högbyggda karossernas tid verkar ha försvunnit. Vinsterna är uppenbara: Den sänkta tyngdpunkten gör bilen körgladare och säkrare.

De nya bensinmotorerna är på 1,6 liter och utvecklar 122 respektive 156 hästkrafter beroende på modell. Dieselfamiljen är på 1,8 liter och utvecklar i olika versioner 109 och 136 hästkrafter. Bland växellådorna finns en automatisk sjuväxlad dubbelkopplingslåda och en manuell sex-växlad.

Bilen går att få med ett anti-kollisionssystem som varnar föraren när bilen kommer för nära ett hinder. Systemet ska fungera i alla hastigheter.

För att få ned förbrukningen har man jobbat hårt med luftmotståndet. Mercedes skryter om det lägsta i klassen. Priserna är inte fastställda men Mercedes räknar med att ta in en miljöklassad version till Sverige för 250 000 kronor.

Opel Zafira och Astra GTC

Foto: Opel

Flexibilitet har alltid varit Zafiras starkaste kort. Nu kommer en helt ny Zafira och den blir givetvis inte mindre flexibel. Sju sittplatser och tredje stolsraden fälls ner i golvet vid lastbehov, då ryms 710 liter bagage. Maximalt lastar bilen 1 860 liter. Mittenraden består av tre separata stolar som kan justeras i längled, men även i sidled som tillval. Motorerna hämtas från Insignia med ett flertal bensin- och dieselmotorer. På säkerhetssidan finns automatisk panikbroms som nyhet.

Opel visar Astra GTC, en tredörrarsversion av Astra som konkurrerar med VW Scirocco. Bilen får framvagn från sportversionen av Insignia (OPC) och en stark dieselmotor på 165 hästkrafter och 380 Nm som förbrukar 0,49 l/mil. Kommer även med bensinmotor.

Hemliga Honda Civic

Foto: Honda

Honda håller utseendet hemligt in i det sista och släpper istället maskerade bilder på nya Civic inför Frankfurtpremiären. Bättre komfort är vad Honda utlovar. Men med bibehållen körglädje som är märkets signum. Nya Civic är den nionde i ordningen och bilen kommer även fortsättningsvis att byggas i England. Bilen ska ha störst kupéutrymme i Golfklassen.

Mazda CX-5

Foto: Mazda

Mazda har en ny generation motorer och plattformar som ska bilda bas för snåla bilar. Först ut är kompaktsuven CX-5 som är en bil i VW Tiguan-storlek.

Med 2,2-liters dieselmotor ska den klara sig under 120 gramsgränsen för CO2-utsläpp och blir alltså miljöklassad.

BMW visar elkoncept

Foto: BMW

BMW presenterar lilla i3 med plats för fyra personer samt sportbilen i8. Det är fortfarande konceptbilar men mycket lite ska skilja när de går i produktion 2013 och 2014.

Lilla i3 har en elmotor på 170 hästkrafter. Räckvidden är 12-16 mil, bensinmotor som räckviddsförlängare finns tillval.

i8 är en laddhybrid med en liten bränsledriven turbomotor, totalt med elmotor får i8 350 hästkrafter. Fyrhjulsdrift med båda motorerna inkopplade och en räckvidd vid eldrift på 3,5 mil.

Båda bilarna byggs till stora delar i kolfiber.

Ferrari 458 Spider med plåtcab

Foto: Ferrari

458 Spider är Ferraris, och världens första mittmotorbil med plåtcab. Taket i aluminium väger 25

kilo mindre än Ferraris tidigare tygsufletter och fälls ner på blixtrande snabba 14 sekunder.

Motor- och avgasljudet från V8-motorn har arbetats i ljudbänk för att låta optimalt även med taket nere och bakrutan kan tryckas upp även när taket är nerfällt, och fungerar då som vindavvisare.

Enligt Ferarri kan man samtala i bilen i farter runt 200 km/tim, även nercabbat.

Kia-koncept ska se tuff ut

Bakhjulsdrift och kupéliknande former ska locka besökare till Kias monter där en stor konceptbil står. Normalt brukar vi filtrera bort överdrivet PR-snack, men här vi gör ett undantag:

– Oavsett ur vilket perspektiv man ser det får man en känsla av att bilen utstrålar vrålande energi och är redo för start säger Peter Schreyer, chefdesigner hos Kia Motors.

 

Följ ämnen i artikeln