Vägverket: köp inte en bil utan antisladd!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-15

Säkerhet. –Välj en bil med anti-sladdsystem! Uppmaningen kommer från Vägverket, som beräknar att minst 80 liv om året skulle räddas om alla bilar hade antisladdsystem. Hela svenska bilbranschen borde enas om att sluta sälja bilar utan detta livräddande system, anser Vägverket.

Två nya amerikanska undersökningar bekräftar nu den vetenskap-liga studie som Vägverket, Folksam och tidningen Auto Motor & Sport -presenterade 2003.

Risken att råka ut för en singel-olycka minskar med 40 procent om du har antisladdsystem i bilen. Döds-olyckorna skulle minska med hela 56 procent om alla bilar hade systemet. Det konstaterar det ansedda trafikforskningsinstitutet IIHS i en undersökning som nyligen presenterades i USA.

I en annan studie har amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA kommit fram till att olycksrisken i vanliga personbilar minskar med 35 procent och i stadsjeepar med hela 67 procent om bilen har antisladdsystem.

Den svenska undersökningen visade att risken för en personskadeolycka minskar med 20 procent i torrt väglag och hela 40 procent på halka om bilen har antisladd.

Systemet kallas ESP, ESC eller DSTC, men principen är densamma: om bilen tappar väggreppet så bromsas ett eller flera hjul blixtsnabbt så att sladden motverkas.

Ännu är det ett fåtal bilmärken som bygger in antisladdsystem i alla modeller. Hos Volvo, Saab och de tyska prestigemärkena ingår det alltid, men till många modeller är antisladd ett tillval som kostar omkring 5 000 kronor extra. Och till åtskilliga modeller, främst småbilar, finns inte systemet alls att få. Antisladdsystem betygsätts inte i de krockprover som görs av EuroNcap, men borde alltid tas med när man bedömer hur säker en bil är. Säkrast är det ju om olyckan aldrig händer.

Här får du alltid ESP

Björn Bergman(bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln