Här står polisen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-18

Kolla in län för län var du ska lätta på gasen

Här ska du lätta på gasen.

Aftonbladets karta avslöjar var risken är störst att åka fast för fortkörning.

Allra farligast lever fartsyndarna i Östergötland.

GÖMMER SIG RUNT OM I SVERIGE I Östergötland bötfäller polisen sex gånger så många personer som kör för fort än vad polisen i Stockholm gör. Här på bilden är det Christel Johansson som siktar in sig på fartsyndare strax utanför Jönköping.

Enligt en ny sammanställning som gjorts av försäkringsbolaget Folksam rapporterar östgötapolisen sex gånger fler fortkörare än polisen i Stockholm, som är sämst i landet.

- Det handlar om prioritering. Dessutom jobbar vi effektivt, säger Hans Lundgren, chef för trafikpolisen i Östergötland.

Tar fortkörning på allvar

- Tar man fortkörningen på allvar och inser att farten har oerhört stor betydelse för utgången av en olycka, är det självklart att man ska vara ute på vägarna och jaga fartsyndarna.

På E4 som är den stora trafikleden genom länet händer det dagligen, enligt Hans Lundgren, att bilister kommer blåsande i 170, 180 kilometer i timmen och mera. Topprekordet för sommaren är 200 kilometer/timme, noterad av en förare i en blå Volvo S60.

Ser inte mellan fingrarna

Men det är inte bara på E4:an som polisen i Östergötland finns med sina hastighetskontroller. Även E22, riksvägarna 55, 51, 37, 36, 35 och 34 får täta besök. Riksväg 50 mellan Vadstena och Ödeshög och länsväg 1152 mellan Norrköping och Skärblacka övervakas med hjälp av automatiska hastighetskameror.

- Bilisterna borde ha lärt sig att man ska ta det mycket lugnt genom Östergötland. Vi ser absolut inte mellan fingrarna - har man kört för fort, har man kört för fort, säger Hans Lundgren.

Men det är inte bara polisen i Östergötland som är bra på att sätta fast fartsyndare. Även i Örebro, Kronoberg, Halland (ökade med 71 procent), Skåne, Värmland och Gotland gäller det för bilisterna att se upp och hålla koll på hastighetskontrollerna.

- Vi har satsat mer på hastighetsövervakningen än på flera år. Det har gett ordentligt resultat i statistiken, säger Bernt Larsson, chef för trafikpolisen i Örebro.

Brist på poliser

- Men vi är inte i första hand ute efter fina siffror, utan högre säkerheten i trafiken. Det tycker vi att vi lyckats med.

Stockholms dåliga siffror förklaras med en annan trafiksituation och brist på poliser.

- I Stockholm är det mer körbeteenden som orsakar en trafikolycka än hastigheten. För att jaga fler fortkörare behöver vi mer resurser, det har vi inte i dag, säger Tord Ahlborg, chef för trafikpolisen i Stockholms län.

Karta:

Så här många åker fast

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln