Charmiga Fiat 500 blir elbil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-30

Målet är är 3 000 bilar om året för svenska EV-Adapt

Under ett vanligt Fiatskal döljer sig framtiden.

Autoadapt AB gör elbil av charmbilen 500.

Gänget bakom EV Adapts elbil är (från vänster): Håkan Sandberg, Peter Wahlsten, Jan Mattsson, Ben van de Geer och Mathias Wanglöf.

I Nödinge strax norr om Göteborg utvecklas just nu en elbil. Men inte en fånig plastmoppebil utan en riktig bil med fyra krockstjärnor i Euro Ncap.

Senaste tekniken

Företaget Autoadapt köper småbilen 500 av Fiat, fast utan drivlina. Ingen motor, ingen tank, ingen växellåda och så vidare.

Sedan monterar man in en helt elektrisk drivlina med den senaste batteritekniken. Det innebär lithiumjonbatterier som ska ge en räckvidd på tio mil. Batterierna ligger ovanpå elmotorn, som tar förbränningsmotorns gamla plats, och där bränsletanken normalt sitter finns också batterier. För den som vill kan extra batteripack monteras i kardantunneln (som ju är tom då växellådan är borta) och då kan man köra 15 mil. Med batterier istället för normalt reservhjul hela når man hela 20 mil.

Autoadapt anpassar vanligtvis bilar för handikappade och äldre, men nu har man bildat EV Adapt för elbilsproduktionen. Batterierna tillverkas också internt av Alelion Batteries.

100 bilar i år

Just nu finns bara en körbar prototyp av el-Fiaten, men redan i år ska man bygga 100 bilar. Och nästa år ökar man till 300 bilar men målet är 3 000 bilar årligen.

Följ ämnen i artikeln