De köper Volvo för att lära sig

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-24

Kineserna betalar 15 miljarder för att styra Volvo

Volvo säljs till kinesiska Geely.

Det bekräftade Volvos vd Stephen Odell i ett julmejl till de anställda i går.

Volvos värde varar – i Kina I början av nästa år skrivs kontraktet under att Geely köper Volvo. Under andra kvartalet tar så kineserna över driften.

Ford kommer att sälja hela sitt innehav i Volvo personvagnar till den kinesiska biljätten för, enligt uppgift, 15 miljarder kronor.

Genombrottet har kommit efter flera dagars intensiva förhandlingar i London.

Äger sex fabriker

Enligt Odells mejl ska affären undertecknas under första kvartalet 2010 och träda i kraft under andra kvartalet.

Men vilka är då Volvos nya ägare?

Aftonbladet reder ut begreppen.

Geely är en av Kinas tio största bilindustrier. Gruppen har sex fabriker som bygger bilar, motorer och växellådor. Företaget tillverkar cirka 300?000 fordon om året.

Bolaget har sitt huvudkontor i Hangzhou, nära Shanghai. Ett viktigt bolag i gruppen, Geely Holdings Automobile, är börsnoterat i Hongkong.

Även om företaget är börsnoterat så sägs det vara kontrollerat av grundaren Li Shufu, en av Kinas rikaste män.

Geely är ett av de få privatägda företagen i Kinas hyperexpansiva statsdominerade bilindustri. Ändå har staten stort inflytande över företaget och de andra privata bolagen i branschen. Staten har även inflytande genom att Kinas banker fortfarande är statligt ägardominerade.

Ska sälja mer bilar

Volvo-affären kommer finansieras genom lån i tre större kinesiska banker – Bank of China, China Construction Bank och Export-Import Bank of China. Geely ska ha ansökt om lån på drygt sju miljarder.

Geely planerar, enligt tidningen Wall Street Journal, att mer än fördubbla Volvos bilförsäljning. Förra året såldes drygt 350 000 Volvo-bilar i världen. Kineserna räknar med en miljon sålda bilar om fem år.

Företaget vill öppna en Volvo-fabrik i Kina, med kapacitet att bygga 300 000 bilar om året.

Mer komplicerad utveckling och konstruktion ska dock vara kvar i Sverige.

Följ ämnen i artikeln