Nya Audi TT kapar taket

Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-02

Samtidigt som första snön fallit i norr och höstregnet kommit till södern låter Audi kapa taket på tredje generationens TT – nu blir det både sportigare och mindre.

När första generationens Audi TT debuterade 1998 kallade elaka tungor den nydanade sportcoupén för frisörbil. Antingen var världen full av frisörer, eller så fick bilen också övriga på fall då succén snabbt var ett faktum. Nu, fjorton år senare, är tredje generationen här och de som redan längtar efter våren kan med lite planering möta den i nya taklösa TT Roadster – en vass konkurrent till BMW 2-serie cabriolet som lanserades för bara veckor sedan.

Bättre ljudisolering

Jämfört med takförsedda TT som debuterade tidigare i år väger nya Roadstern in på 90 kilo mer på grund av chassiförstärkningar och fällbara tygsuffletten. Takkonstruktionen sägs vara bättre ljudisolerad och är dessutom tre kilo lättare än tidigare, men väger likväl in på 39 kilo. Taket kan öppnas och fällas på tio sekunder i hastigheter upp till 50 km/h

Motorutbudet är detsamma som i TT Coupé, det vill säga tre bensinmotorer med 184, 230 respektive 310 hästkrafter. Dieselvännerna hittar en kompis i 2,0 TDI som med 184 hästar bara sörplar i sig 0,43 liter per mil. Fyrhjulsdrift finns som tillval.

Börjar på 360 000 kr

Nya TT är också först ut med ”Audi virtual cockpit” som ersätter de konventionella analoga instrumenten. I stället får föraren en 12,3 tums-skärm framför ögonen som står för informationsvisningen.

Säljstart sker i november men några priser är ännu inte kommunicerade. En inte allt för vild gissning är några tiotusenlappar upp från nuvarande TT Coupé som med dieselmotor börjar på 360 000 kronor.

Motorista