Volvo C70: Första officiella bilderna på nya cabben

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-16

Premiären för nya Volvo-cabben närmar sig. Nu kan vi visa officiella C70-bilder.

Senaste försöket gick inget vidare. Nu ser det bättre ut.

Förra Volvo C70 baserades på 850-plattformen, men bilen började inte säljas förrän S80 presenterats. Lyxbilen och imageförstärkaren C70 var redan gammal när den nådde bihallen och strålglansen falnade snabbt.

Nya C70 är ungefär lika stor som föregångaren, trots att den baseras på den mindre S40-serien.

Men C70 är större än S40 på alla ledder. Överhänget bak är större för att få ner taket, som den här gången är en unikt tredelad stålkonstruktion. För att inte se trubbnosig ut har även fronten förlängts och dessutom är bilen lite bredare. Även breddningen har med proportionerna att göra, men mest med säkerheten. Volvo behövde plats i dörrsidorna för att få in sidokrockgardiner, infästa i dörrarnas översidor.

Samarbetat med Pininfarina

Gardinerna har extra styv väv som gör att skyddet består flera sekunder, bra om bilen börjar rulla runt.

Suffletten i gamla C70 hade svårt att hålla tätt och den nya avancerade plåt-cabkonstruktionen har inte heller varit enkel att få tät. Det regnar in och vinddaget under körning med taket uppfällt liknar inte premium. Men Volvos tekniker lovar att taket ska vara vindtätt och regnsäkert vid säljstarten i vinter.

C70 är utvecklad i samarbete med italienska design- och cab-experten Pininfarina, tillverkningen ska ske i Uddevalla i ett företag som ägs av de båda gemensamt.

Motor från Skövde

Förra C70 kom aldrig upp i större årsvolym än 8 000 bilar. Volvo har större förhoppningar till den nya och tror på minst 15 000 bilar första året. Nya C70 får Volvos raka femcylindriga Skövde-motorer, med turbon T5 på 220 hk som spetsval. Dessutom två motorer på 170 hk och 140 hk.

Senare under 2006 kommer en 5-cylindrig diesel på 180 hästkrafter.

Tittpremiär i Frankfurt i september, första provkörningen i vinter. Sen är det snart sommar igen.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln