Så blir lill-Volvon

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-01

Första riktiga bilderna – C30 ska locka unga köpare

Två månader före den officiella premiären i Paris slank Volvos egna bilder ut. Aftonbladet avslöjade de rätta formerna på ungdomskupén C30 förra veckan och här kommer fler bilder.

Konceptbilen från Detroit var inte så långt från verkligheten.

Volvos nya C30 är liten, smart och ung. Bilen har premiär i slutet av sepember på bilsalongen i Paris och börjar säljas senare i höst.

Målgruppen är unga storstadsbor som inte ens funderat på en Volvo tidigare.

C30 visades i januari som konceptbil på bilsalongen i Detroit. Sen dess har bilen flugits runt till olika mässor och just nu står den på London Motor Show.

Konceptbilen är bygd på en tidig C30-prototyp och en ren showbil med kraftigt accentuerade detaljer runt hjulhusen, i fronten och över och under bakluckan.

Utmanande interiör

Produktionsbilen blir mer diskret, det är ju trots allt en Volvo.

Plastsargen runt hjulhusen finns kvar, men är försiktigt nertonad. Bakluckespoilern är också mer diskret och de uppkäftiga luftintagen fram och bak är helt borta.

Den utmanande interiören från showbilen med plats för bara fyra personer är dock kvar. Instrumentbrädan kommer direkt från S40 medan de två separata bakstolarna för tankarna till nya cabben C70.

Bilen är fyrsitsig. Bakluckan av halvkombityp har tycke av klassiska Volvosportbilen P1800 ES och bagaget passar ett par golfbagar.

Siktar på unga

Hittills har Volvo dragits med ett helyllerykte som inte bara är av godo. Ute i världen vänder sig Volvo till högutbildade medelålders och äldre köpare. I USA, som är största marknaden, är kunderna framför allt kvinnor med barn.

Men när Volvo vill växa gäller det att fånga upp de unga.

C30 är liten och kompakt och flörtar inte med dem som först och främst vill ha en rymlig, praktisk bil. Bilen har bara två dörrar, baksätet ska inte användas dagligdags. Och även om bilen får en supersnål dieselmotor för att tilltala köpare i Europa räknar Volvo framförallt med att sälja C30 med stora femcylindriga bensinmotorer.

För att hitta de nya köparna satsar Volvo en extra miljard kronor på marknadsföring nästa år. Det mesta av satsningen ska göras i USA, Tyskland, England, Ryssland och Kina.

Fakta Volvo C30 T5

Så ska Volvo C30 vinna småbilskriget

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln