Nästa modellår lite värre och galnare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-25

Jodå, vi vet att det är långt till nyår. Men vi vet också att många är sugna på en ny bil nästa år. Thomas Berggren har putsat kristallkulan och kikat på vilka kärror som dyker upp i hallarna 2007.

Blir modellåret 2007 lika spännande som 2006?

Oh, ja. Bara lite värre. Och lite galnare.

Samt mycket mer. Av allt.

Strömmen av nya bilar verkar inte mattas.

Tvärtom. Många biltillverkare slåss för sina liv på en allt tuffare marknad och många storsäljare ersätts nästa år.

Så det är väl lika bra att använda storsläggan direkt.

Snart sju år gamla Volvo V70 försvinner 2007. Folkhemskombin blir ett minne blott.

Men den ersätts av helt nya Volvo V70. Som blir den första stora Volvokombin byggd på Fordgemensam plattform. En tuff och praktiskt kombibil som likaledes helt nya Ford Mondeo bygger på. Jo, även Forden blir en av årets stora nyheter en bit in på 2007.

Men Volvo och Ford är inte de enda att presentera nyheter 2007.

Alla gör det.

Och flera stora tillverkare kommer med ett antal nya bilmodeller.

Extra kul för oss i Sverige är att en av dessa råkar vara just Volvo. Nyss kom nya Volvo S80. Och om några månader alltså dags att dra av täckelset av nya Volvo V70.

Men först ska vi få en liten Volvo, helt nya Volvo C30.

En tuff, körglad och rolig bil (byggd på S40) och möjligen den dundersuccé i det mindre segmentet som Volvo egentligen aldrig haft.

Volvo har som bekant alltid varit för präktigt. På Hisingen har ingen riktigt vågat ta ut svängarna.

V70 delar botten med Mondeo

Nu är det rock’n’roll som gäller.

Och nya C30 är en ren flört med alla yngre köpare – samt en del äldre – som vill ha en liten körglad och personlig bil.

Tuff, lite uppkäftig uppsyn och vi anar vägegenskaper som ingen Volvo hittills visat upp.

Men präktiga Volvo gör comeback senare nästa år. Nya Volvo V70 blir alltså inte samma överraskning som C30. Nya V70 blir ”bara” en ny folkhemskombi med allt vad det innebär.

Nya V70 blir också snarlik nya Mondeo rent måttmässigt. Men utseendemässigt närmast en klonad S80 försedd med kombibakdel.

Det roligaste kanske är att när dessa premiärer är avklarade har Volvo ändå en stilig smällkaramell kvar.

Nästa höst, vid den här tiden, drar det ihop sig för en helt ny modell, mellanklassjeepen XC50, en klockren lillasyrra till Volvo XC90.

Bilen baseras på S40/V50 och formgivningen liknar XC90. Premiären sker inte förrän en bit in på 2008, men bilen är het och förhandssnacket lär vara i full gång i höst. Redan nu kan vi avslöja att bilen inte alls får samma avancerade terrängteknik som kusinen Land Rover Freelander, det blir samma Haldexkoppling som i XC90. Konkurrenterna blir Toyota Rav4, nya Honda CRV, Hyundai Tucson med flera.

Saab gör Cadillac-kombi

Även Saab i Trollhättan kommer 2007 med en ny kombi. Men det blir i form av Cadillac BLS som egentligen är en Saab 9-3 Sportkombi.

BLS-kombin blir lite lyxigare, har en fränare grill framtill. Och är sannolikt lite USA-mjukare att åka.

Det rustas en rad nya kombibilar även i Tyskland.

Och största nyheten nästa år är nya VW Golf Kombi som ersätter den urgamla kombin från mitten av nittiotalet. Ser ut som en mindre Passatkombi, nästan på pricken. Och är faktiskt bara knappt två decimeter kortare, runt 4,55 meter.

Nya Golfkombin får därmed rymliga innerutrymmen och lastutrymmet blir nästan av finlandsfärjeklass – hela 470 liter eller 1,5 kubikmeter med fällt baksäte.

Räkna med att nya Golf Kombi blir genompraktisk och rejält flexibel. Möjligen också rejält dyr – om inte VW ändrar prispolitik.

Mercedes med ny teknik

Mercedes saknar totalt blygsamhet vad gäller prissättningen och nya C-klass som dyker upp nästa år blir varken billig eller enkel.

Här blir det istället massor av ny teknik, motorer från 180 till bortåt 500 hästkrafter och även en kombiver- sion nästa höst med tillnamnet T.

Och den här gången har Mercedes sett till att det går in mer än två mjuka väskor, nya C-klasskombin kommer att lasta rätt duktigt – till skillnad från dagens livsstilskombi.

Men det är inte bara stora kombibilar att vänta.

Mini växer

Nya Mini kommer naturligtvis nästa år.

Lite större men samma glada uppsyn och till förvillelse lik dagens bil i designen i övrigt.

Det ryktas även om en Mini Kombi – men vi får vänta till nästa höst innan Mini Traveller (troligen) gör debut.

Urstark BMW M5 Touring

I andra ändan på kombipaletten kommer värstingen – BMW M5 Touring. En racerbil med V10-motor på 507 hästar. Mer än tillräcklig motorstyrka, även man lastar blytackor i kombiutrymmet.

Precis som man kan vänta sig fortsätter trenden mot högbyggda, rymliga bilar – oavsett om de kallas cross-over eller stadsjeepar – under 2007.

Till och med fransmännen har nu fattat galoppen.

Citroën och Renault

Därför kommer både Renault och Citroën med, låt oss kalla dem, stadsjeepar.

Renaults bidrag, Renault Koleos, är en förklädd Nissan X-Trail och Citroen C7 är samma bil i botten som nya Mitsubishi Outlander.

BMW kommer, som Aftonbladet Bil redan avslöjat, med nya X5 under 2007. Påstås vara lika trevlig att köra som gamla X5 och nya X5 är förvånansvärt lik den gamla på utsidan.

Nya Land Rover Freelander

Vågar inte BMW ändra ett vinnande koncept?

När vi ändå är inne på stadsjeeparna – nästa år kommer äntligen nya Land Rover Freelander.

En ”folkhems-Land Rover” som bör hamna hyggligt i pris (till skillnad från stora Land Rover).

Toppmodellen får Volvos korta sexcylindriga motor, bra terrrängegenskaper och en riktigt tuff uppsyn.

Hos Land Rover-ägaren Ford blir 2007 ett rekordår vad gäller antalet nya modeller.

Ford bygger liten stadsjeep

Det blir en helt ny cabriolet, Ford Focus CC. Sedan kommer en helt ny Mondeo, både som fyradörrars sedan och kombi.

Dessutom, en smula överraskande, släpper Ford en helt ny, medelstor stadsjeep byggd på Focus.

Om den nu kallas Focus SUV eller inte är det i själva verket en systerbil både till Volvo XC50 och Land Rover Freelander.

Det gäller att bygga smart och använda de byggstenar som finns i koncernen.

Och som sidovinst skvätter Ford ut en helt ny liten minibil som ersätter den snart antika, drygt tio år gamla Ford Ka.

Minstingen i Fords 2007-flotta, låt oss tills vidare kalla den för Ford Ka, byggs förresten ihop med Fiat som själva släpper ut den med lite retroformer under klassiska namnet Fiat 500.

Italien lär jubla och äntligen får Smart konkurrens på Roms trånga stadsgator.

Som av en ren händelse kommer även Smart med sin nya For Two, ersättaren till dagens stadsbil.

VW satsar på småbilarna

Kriget i småbilsklassen kan alltså börja.

Där kommer naturligtvis VW-koncernen att skjuta för fullt. Första missilen heter Skoda Fabia och den dyker upp framåt vårkanten – som ett förebud inför premiären nästa höst på nya VW Polo.

Då har möjligen Alfa Romeo också visat sitt bidrag, nya Alfa Romeo 149 som ersättare till dagens 147. Möjligen är 149:an inte här förrän året därpå – men vi lär få se den i alla fall 2007.

Ny Corolla i flera versioner

Vad gör då Toyota?

Jo, en ny Corolla är redan på väg i ett otal versioner – tredörrars, fyradörrars, kombi och som familjebuss.

Det enda vi inte vet i dag är om nya Corolla blir hybridbil eller inte.

Men de flesta tipsen pekar bara på vanliga bensin- och dieselmotorer. Ingen hybrid – det blir för dyrt.

Helt ny Audi A4

Hos Audi är 2007 nästan att betrakta som mellanår. Bara en enda verkligt stor premiär men den är mycket viktig – helt nya Audi A4 kommer framåt sommaren.

Nya A4 växer både på längden och bredden men framför allt inuti. Och får helt nya direktinsprutade motorer, både bensin och diesel. Toyota och Lexus släpper en hybriddriven sportbil med V6-motor på 300 och en elmotor på 200 hästkrafter.

Räkna både med hisnande prestanda – och priser på dryga miljonen.

På den här sidan om miljonstrecket kommer dock lite tamare Audi A5 sent nästa höst.

Byggd på nya A4 men med låg, snygg tvådörrars sportbilskaross.

Gissningsvis släpper Audi även ut nya Audi TT som cabriolet, precis som Porsche sätter ett tygtak på sin värsting, Porsche Turbo.

Men betydligt vanligare på våra vägar lär Peugeot 207 CC bli, fransmännen fortsätter på framgångskonceptet med små plåtcabbar.

Lita på att det blir rusning efter den nya lilla cabben från Peugeot, den får liksom sina övriga syskon (206 CC, 307 CC) attraktiv prissättning.

Dessutom får nya 207 CC de nya starka och snåla bensinmotorer som Peugeot bygger ihop med BMW – och toppmodellerna lär kunna utrustas till samma standard som många dyrare prestandalimousiner.

Det händer dock fler trevliga saker på cabrioletfronten under 2007.

Lexus kapar taket

Lexus IS, japans svar på BMW:s 3-serie, kommer för första gången som cabriolet.

Och det gör japanerna med en väderbeständig plåtcabriolet, Lexus hänger alltså på plåtcabbetrenden och kryddar, som väntat, med trevliga motorer och mycket lyx och lullull.

Däremot inte med hybriddrift, vilket annars hade varit en logiskt.

En smula ologisk är också BMW:s strategi när bayrarna i vår lanserar sin nya 3-seriecabriolet.

Från att hela tiden envist ha hävdat att en tygtopp är mer elegant och tar mindre plats ifrån bagaget när den är fälld, växlar BMW plötsligen fot.

Nya 3-seriecabben är alltså också den av plåt. Av de spionbilder vi sett blir nya, taklösa ”trean” en verklig snygging.

Och knappast billig. Plåt är dyrare än tyg så räkna med halvmiljonen.

När vi ändå råkar befinna oss i München:

Till våren kommer också prestandabilarnas prestandabil – BMW M3.

Med bilen byggd i senaste lättviktsteknik med massor av kolfiber, magnesium och lättmetall ska den trimmade V8-motorn på dryga 400 hästar se till att M3 spurtar ifrån alla konkurrenter.

Allt annat vore naturligtvis ett misslyckande.

Utvecklingen måste gå – framåt.

Märkligt nog förefaller nyheterna år 2007 inte handla så mycket om miljön.

Mer om hästkrafter.

Kan någon förklara det?

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln