Nya Peugeot 308 gapar över mycket

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-09

Bäddat för ny succé i Golfklassen

Blir Peugeot 308 samma succé som 307?

Ja, eller ännu större!

307 var banbrytande med sin halvhöga kaross. Efterföljaren bygger vidare på samma koncept, men utan svagheterna. Framför allt har ljudnivån sänkts rejält.

När jag körde 307 första gången blev jag både överraskad och förtjust. Dels i landet, i Marocko, som jag aldrig varit i tidigare men återvänt till fem gånger sen dess. Dels av att Peugeot lagt teststräckan på dåliga bergsvägar med usel asfalt. Mil efter mil som skulle ha diskvalificerat många bilar med hårdare fjädring och avslöjat andra svagheter. Men som den nya 307 klarade perfekt, med fin fjädringskomfort och utan gnissel och gnek.

Men framför allt blev jag förtjust i själva konceptet med den halvhöga karossen som liknar en vanlig bil, men som är nästan lika rymlig som en familjebuss.

Och 307 blev först Årets bil och sen den supersuccé som jag trodde.

Men bilen var inte utan problem. Där var lite för mycket kvalitetsproblem, en del plötsliga bränder och många ägare var missnöjda med den höga ljudnivån.

Typisk Peugeot-form

Nykomlingen 308 är drygt sju cm längre, 8,5 cm bredare men dryga centimetern lägre.

Det är fortfarande 261 cm mellan hjulaxlarna, men längre överhäng fram för krockskydd och fotgängarskydd och bak för bagaget. Men fem cm extra bredd ger direkt mer svängrum och rymdkänsla i bilen.

Formgivningen är typisk Peugeot med den stora grillen fram, men är det inte dags att stänga käften snart? Hur stort hajgap klarar en vanlig barnfamilj av? Peugeot borde slå en signal till formgivargurun Pininfarina så fort som möjligt.

BMW fick ett telefonsamtal redan för flera år sedan och det har resulterat i ett par mycket lyckade bensinmotorer som de båda tillverkarna utvecklat tillsammans.

Storsäljare i Sverige lär bli den både pigga och snåla 1,6-liters VTi-motorn på 120 hk. För köpare med större plånbok finns en turbomotor på 150 hk som är nästan lika snål.

Självklart finns också ett par av Peugeots egna dieselmotorer att välja mellan.

Återanvänd bottenplatta

Bottenplattan kommer från 307 även om det blivit betydligt bredare mellan hjulen. Fördelen med återanvändningen är att utvecklingskostnaderna hålls nere och att risken för barnsjukdomar minskar. Dessutom är det ett sällsynt fint chassi med säkra köregenskaper kombinerat med utsökt fjädringskomfort.

307 fick mycket beröm för sina nästan neutrala egenskaper med mycket körglädje. 308 har mognat på alla punkter och köregenskaperna är nu mer understyrda och påminner om Volkswagen Golf. Bilen har blivit både tryggare och säkrare.

Fin komfort

Vid körningen i franska Elsass, stundtals i ihärdigt regn och nästan hela tiden på krokiga bergsvägar, var det helt omöjligt att provocera fram några bakvagnssladdar. Det värdesätter både vi och de familjer som kommer att köpa bilen.

Komforten har blivit grymt fin.

Fjädringskomforten var bra redan på 307, nu är också bullret nere på en behaglig nivå.

Redan för ett par år sedan fick 307 i samband med en större fejslift en bättre bullerdämpning, i nykomlingen har ytterligare tio kilo ljudisolering lagts till.

Kvalitetskänslan har också fått sitt med mer påkostade materialval och skönare känsla i knappar och vred. Men upp till VW-nivå når bilen inte. Och det ska den inte heller, priset är ju betydligt lägre.

Mer utrymme bak

Fram sitter man utmärkt, det gjorde man redan i 307. Men den större bredden ger mer svängrum.

Bak satt man också bra i 307. I nya bilen har man lyckats öka benutrymmet med ett par centimeter utan att öka axelavståndet. Tricket är nya framstolar med urgröpt rygg där baksätespassagerarnas knän får plats.

Baksätet är lite högre än framstolarna vilket ger bra sikt framåt. Sidorutornas skärning ger också fin sikt åt sidan. Nu finns ett stort glastak som extrautrustning även till femdörrarsbilen.

Det är massor av förvaringsfack och ett par nya klurigheter. En krok att hänga handväskan på vid passagerarplatsen fram och ett stängt förvaringsfack inne i hatthyllan. Sånt gör livet lite lättare utan att det kostar många öre extra.

Att bilen blivit dryga centimetern lägre medverkar till att sänka bränsleförbrukningen. Nu är luftmotståndet lägst i klassen och tillsammans med de nya snåla motorerna och extra lättrullande däck från Michelin anges förbrukningen till låga 0,67 liter per mil för bensinaren på 120 hk. Det är mellan tio och femton procent lägre än för 307 och siffran verkar stämma relativt väl med verkligheten.

Miljödiesel och etanol i vår

I vår kommer dessutom en version med dieselmotor och Peugeots automatiserade manuella växellåda som släpper ut under 120 gram CO2 per km och en ny etanolmotor som är miljöbil både enligt den statliga normen och i Stockholms biltullar.

Priset för 308 börjar under 160 000 kr, det är en höjning med drygt 6 000 jämfört med motsvarande 307. I Europa där Peugeot har en lite annorlunda prissättning förblir priset oförändrat. Vi får väl se hur det blir i verkligheten i Sverige när bilen börjar säljas efter nyår. För det börjar bli gott om konkurrenter i klassen, inte minst med två helt nya koreaner som är ute efter Peugeots gamla köpare.

Följ ämnen i artikeln