Annons

Fler elbilar kan skapa problem för elnätet

Fler och fler skaffar elbil.

Men om allt fler vill ladda sin elbil vid samma tidpunkt skulle det skapa stora problem för Sveriges elsystem.

 I dagsläget finns mer än 42 000 laddbara bilar i Sverige vilket är en ökning med 260 procent på bara två år. Om man går i köpetankar eller kanske precis köpt en elbil så är det viktigt att tänka på vart och hur man ska ladda den.

Om inte anläggningen har tillräckligt med ampere för att klara belastningen av en elbil så bör man inte ladda den i vägguttaget. På grund av värmeutveckling vid långvarig laddning med högre strömmar ökar brandrisken. Värmeutvecklingen kan också påskynda åldrandet av komponenterna i elanläggningen.

– Det går att ladda bilen i ett vanligt vägguttag, men det tar lång tid och kan vara farligt. I ett vägguttag kan man max ha en last på 10 ampere och då tar det nästan 22 timmar att ladda ett batteri på 50 kWh, berättar Anders Kaijser, vd på Kundkraft.

EXTERN LÄNK

Alltid grön el till lågt pris via Kundkraft – klicka här

Få bidrag för att ladda hemma

Installerar man i stället en laddbox och uppgraderar till en större säkring kan man få 16-20 ampere, vilket gör att laddningen går fortare. Har man dessutom 3-fas, går det att få ner laddtiden ytterligare.

Enligt Anders Kaijser kan man komma ner till 4,5 timmar med 16 ampere och 3-fas.

– Om man inte ska åka en längre sträcka så behöver man dock sällan ladda batteriet från noll till fullt, fortsätter Anders.

Sedan årsskiftet kan man få ett “ladda hemma”-bidrag för upp till hälften av installationskostnaden (max 10 000 kronor) för en laddstation i hemmet.

Fler elbilar kräver mer resurser

Ska flera bilar laddas samtidigt, till exempel parkeringsplatser vid ett bostadsrättshus, behöver man ofta göra flera omfattande installationer med kraftigare elledningar. Och om flera fastigheter har samma behov, kan den lokala transformatorstationen behövas bytas ut.

EXTERN LÄNK

Låt Kundkraft hitta bästa avtalet för dig – klicka här!

Om alla dessutom förväntar sig snabbladdare blir installationerna ännu mer omfattande. En snabbladdare kan kräva upp till 320 Ampere, vilket innebär att tio snabbladdare utanför en vägkrog drar lika mycket el som en stor kontorsfastighet.

– Med snabbladdare kan man ladda batteriet på bara en halvtimme, och det är oftast bara aktuellt när man skall göra långresor, säger Anders Kaijser.

Jämfört med att tanka drivmedel på en bensinmack är det relativt billigt att ladda. Att ladda 50 kWh kostar cirka 40-50 kronor.

Ladda med grön el och spara tusenlappar

Kundkraft har valt att genomföra upphandling av el till sina medlemmarna från enbart förnybara energikällor.

– Vi rekommenderar alla elbilsägare att välja grön el från förnybara energikällor. På så sätt bidrar man till utveckling och utbyggnad av mer hållbara sätt att producera el. Det förbereder oss för en framtid som är mindre beroende av olja.

– I snitt sparar Kundkrafts medlemmar 3 600 kronor per år jämfört med anvisningsavtal och bidrar samtidigt till en grönare värld, säger Anders Kaijser.

EXTERN LÄNK

Alltid grön el till lågt pris via Kundkraft – klicka här

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln