Annons

Kameror kan inte ersätta mötet mellan lärare och elev

”Undervisning är så mycket mer än att föreläsa via en skärm”, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Coronapandemins påtvingade distansundervisning påverkar både lärare och elever negativt. Hela sju av tio lärare uppger att det har varit svårare att lära eleverna det de ska.

– Det finns varken forskning eller beprövad erfarenhet som visar att fjärr- och distansundervisning ger samma kvalitet som klassrumsundervisning, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Det globala coronautbrottet har på några månader drastiskt förändrat hur vi kommunicerar med varandra yrkesmässigt och privat. Våra möten sker i mycket högre utsträckning via skärmar och flera positiva aspekter har lyfts med den snabba omställningen. 

Men det finns också nackdelar. Nackdelar som är tydligare inom vissa delar av samhället än andra. Lärarförbundet varnar nu för att distans- och fjärrundervisning drabbar skolvärlden hårt. Såväl lärare som elever.

”Behöver bygga en god relation”

I en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Lärarförbundet uppger sju av tio lärare att coronapandemin har gjort det svårare för dem att lära eleverna det de ska. Särskilt svårt är det för de lärare som gått över till digital undervisning.

I Lärarförbundets undersökning uppger dessutom var fjärde gymnasielärare att elever från familjer med låg socioekonomisk status har mycket svårare att ta till sig undervisningen när den sker via fjärr- eller distansundervisning.

– Undervisning är så mycket mer än att föreläsa via en skärm. Lärare behöver finnas på plats med eleverna för att kunna ge stöd och utmana vid rätt tillfälle och för att förstärka undervisningen genom kroppsspråk, interaktion mellan elever och samarbete, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:  

– Som lärare behöver du bygga en god relation till eleven, se elevens utveckling och samarbeta med kollegor. Allt detta blir svårare, för att inte säga omöjligt att göra, om man inte ses fysiskt. 

Webbkameror kan inte ersätta mötet

Att skolan digitaliseras är dock både bra och nödvändigt, understryker Johanna Jaara Åstrand.

– Lärarförbundet är sedan länge pådrivare för en modern skola och det fortsätter vi att driva på. Vi anser att digitalisering är en helt central fråga för framtidens lärande och för att bygga en likvärdig och bra skola för varje elev.

– Den fjärr- och distansundervisning som genomförs behöver kringgärdas av tydliga regler för att inte äventyra utbildningens kvalitet. Webbkameror kan aldrig ersätta mötet mellan lärare och elev.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln