Annons

Budbilsbolaget: ”Vi kommer skaffa ännu fler”

I mars 2019 blev Budcompaniett först ut i Sverige med den helelektriska transportbilen eVito för sina leveranser. Och succén lät inte vänta på sig.

– Vi är jättenöjda med valet av Mercedes Benz eVito och vi kommer att öka vårt antal eltransportbilar under året, säger Owe Larsson, VD på företaget.

Sverige har som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030. Och vid årsskiftet infördes nya skatteregler för bilar som drivs av fossila drivmedel. Utvecklingen har lett till att fler företag  ser sig omkring efter mer hållbara alternativ för sina transporter. Ett företag som valt att låta delar av sin fordonsflotta gå över till helelektriska alternativ är Budcompaniett i Stockholm.

– Det har varit jättebra, vi var oroliga att det skulle ta ett tag innan allt kom på plats men bilarna blev lönsamma direkt och våra förare har varit jättenöjda, säger Owe Larsson på Budcompaniett.

Kommer att öka ännu mer under året

Och genomslaget hos kunder har varit stort, många har varit nyfikna på utvecklingen och flera köpare har gått över till att beställa helt elektriska leveranser.

– Mercedes Benz eVito är som en fossildriven Vito, men med ännu flera fördelar. Bland annat går elbilar sällan sönder eller stöter på problem, vi kommer att öka under året och ta in ännu fler helelektriska transportbilar. Det känns bra att kunna göra något för miljön samtidigt som man ligger i framkant och kan göra en ekonomiskt fördelaktigt affär samtidigt, säger Owe Larsson.

”Elektriska bilar är framtiden”

Enligt Owe Larsson är det tydligt att elektriska alternativ är framtiden, hans enda oro är att Sverige inte ska hinna med i infrastrukturen. För tekniken i bilarna är han inte det minsta orolig för.

– Jag skulle rekommendera eVito till alla, både till konkurrenter och andra, det har gynnat oss otroligt samtidigt som miljöfrågan och klimatet är en väldigt viktig fråga, säger han.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln