Annons

Intresset för laddbara bilar ökar lavinartat

Fler och fler skaffar en bil som är laddbar. I dagsläget finns cirka 41 500 laddbara bilar i Sverige vilket är en ökning med 260 procent på bara två år.

Mest ökar plug-in hybrider, där antalet bilar tredubblats senaste två åren.

Allt fler experter tror att elbilar på sikt kommer att konkurrera ut vanliga bilar och dessutom bli billigare både till inköp och i drift. Men den stora frågan är när det sker?

I Sverige ser man att antalet laddbara bilar mer än fördubblats senaste två åren, men än så länge så står laddbara bilar “bara” för 6,6 procent av nybilsförsäljningen.

– Jämfört med vårt grannland Norge ligger Sverige i lä. Där står laddbart för hela 35 procent av nybilsförsäljningen, säger Anders Kaijser, vd på Kundkraft.

EXTERN LÄNK

Låt Kundkraft hitta bästa avtalet för dig – klicka här!

“Plug-in”-hybrid fortfarande populärast

Även “rena” elbilar, som bara drivs av en elmotor ökar dramatiskt. De senaste två åren har antalet fördubblats. Vanligast är Tesla Model S och Nissan Leaf.

– Vi befinner oss för närvarande i en övergångsfas, där den “rena” elbilen inte riktigt slagit och många istället satsar på en “plug-in”-hybrid där man har en vanlig förbränningsmotor som stöd.

– Längre fram tror jag att den “rena” elbilen kommer öka och totalt konkurrera ut förbränningsmotorn, fortsätter Anders Kaijser.

Kundkraft använder bara grön el

Kundkraft har valt att genomföra upphandling av el till medlemmarna i Kundkraft från enbart förnybara energikällor.

– Genom att välja el från förnybara energikällor bidrar Kundkrafts medlemmar till utveckling och utbyggnad av mer hållbara sätt att producera el. Det förbereder oss för en framtid som är mindre beroende av olja, säger Anders Kaijser.

– Kundkrafts medlemmar sparar i snitt 3600 kronor per år jämfört med anvisningsavtal och bidrar samtidigt till en “grönare värld”.

EXTERN LÄNK

Alltid grön el till lågt pris via Kundkraft – klicka här

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln