Telias nya gräddfil styr dig till Facebook

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2016-04-22 | Publicerad 2016-04-20

Peter Sunde: Nätoperatörerna nya strategi – vill bestämma över vad du ska se i din telefon

DEBATT. Att internettillgång blivit big business för teleoperatörerna är nog välkänt vid det här laget. Operatörerna försöker hitta olika sätt att locka till sig kunder och på senare tid har byggstenarna för hur internet måste fungera varit till salu.
För ett tag sedan så började nämligen operatören Tre att sälja abbonemang där man undantog strömmande musik från datamängden som är inkluderad i kundernas abbonemang. Det vill säga, har man ett abbonemang som inkluderar 1GB datatrafik, så räknas inte musik som du strömmar från exempelvis Spotify.

Och nu följer Telia upp med sin nya kampanj – att låta användare slippa betala för trafik till bland annat Instagram, WhatsApp och Facebook. Lustigt nog så länge de “lovar att vara schysta”.

Som kund som använder dessa tjänster låter det säkert fantastiskt. Och för Spotify och Facebook är det fantastiska nyheter.

De utvalda stora tjänsterna hamnar nämligen i något av en gräddfil.

För vem skulle välja att använda en ny konkurrerande musiktjänst eller ett alternativt socialt media när det kommer kosta dem dubbelt – både för själva tjänsten men också för trafiken till tjänsten?

Och även om jag utgår ifrån att grejen med “att vara schysta” är en illa genomtänkt PR-strategi så väcks ju frågan: schyst, enligt vem? Och vem, och hur, ska det hållas koll på att detta löfte hålls?

Internetaktivister världen över har i decennier redan arbetat för att operatörer ska hålla sig till vad som kallas nätneutralitet. Tanken är att infrastruktur är infrastruktur för alla, utan gräddfilar för de som är stora nog. Jag vill inte behöva läsa en viss tidning för att min internetoperatör har ett hemligt avtal med just dem. Jag vill välja fritt själv. Och möjligheten att välja själv är det som står på spel.
När vi förstod att tobak var skadligt för vår hälsa så infördes det en skatt för att begränsa användandet av den. I jämförelse är det som att Telia nu inte bara slopar skatten på det potentiellt skadliga, utan också subventionerar vissa varumärken, lustigt nog de som visat sig vara mest beroendeframkallande.

De sätter sin egen affärsmodell framför kundens bästa samtidigt som de slår ut hela principen om fri konkurrens på internet.
Lagstiftningen är tydlig med att en operatör inte har ansvar för vad som händer i dennes nätverk eftersom operatören bara levererar infrastruktur. Denna lagen har teleoperatörerna länge kämpat för att få på plats.

Men nu ser vi att de tar ett tydligt kliv åt ett annat håll – de vill själva bestämma över internets innehåll. Men är det nån av oss som vill ha ett internet som påminner om kabel-tv, där vi får betala olika mycket för olika kanaler?

Det fina med internet är grundprincipen om att alla är lika, såväl internettjänster, företag som vi privatpersoner.  Men tydligen väger Facebook högre än den principen.

Peter Sunde

IT-entreprenör

tidigare talesperson för The Pirate Bay