Omvänd rasism existerar inte

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2020-03-03 | Publicerad 2016-07-18

Debattören: Att påstå att Black Lives Matter vilar på en rasistisk grund är trams

Dana Pourkomeylian menar att omvänd rasism inte existerar.

DEBATT. I den senaste tidens diskussioner om Black Lives Matter, en rörelse som syftar till att uppmärksamma polisbrutalitet och orättvisa i det amerikanska rättsväsendet gentemot afro-amerikaner, har det hörts röster som menar att BLM själva gör sig skyldiga till rasism. De som är av denna åsikt kan tydligen inte skillnaden mellan rasism, diskriminering och fördom.

Att påstå att det existerar rasism mot vita är inget nytt under solen, och där den åsiktens företrädare lyfter upp exempel som att ordet ”vitlök” skulle vara ett likvärdigt uttryck till ett ständigt omdebatterat begrepp för ett kärt svenskt bakverk. Eller att "svenne" framför ett ord gör det till ett rasistiskt uttryck. Låt mig därför få förklara vad fördomar och rasism består i, och vad som vävs in i begreppen.

Fördomar är en irrationell känsla av ogillande mot en person eller en grupp, vanligtvis baserat på stereotyper. Diskriminering är det som händer när fördomar blir handlingar. Ordet beskriver det som händer när en person nekar en annan person jobb på grund av typ ras eller religiös övertygelse. Du kan själv diskriminera valfri person eller grupp, om du har makt över personen i fråga. Vita kan diskriminera svarta, och svarta kan diskriminera vita om den ena, till exempel, intervjuar den andra som arbetssökande.

Rasism däremot, beskriver diskriminerande strukturer som är institutionaliserade och ses som ”normala” i en hel kultur. Det baserar sig på den ideologiska övertygelsen om att en ”ras” på något sätt är bättre än en annan ”ras”. Det är inte en enskild person som diskriminerar, utan en hel befolkning agerar inom strukturer som gör det svårt att inte diskriminera. Fenomenet “rasism” finns således i den vita, västerländska, kulturen gentemot svarta men inte tvärtom.

Nog är det provocerande för vissa, och i synnerhet Sverigedemokrater och andra ”Sverigevänner”, att få höra att omvänd rasism således då inte heller existerar. Att påstå att Black Lives Matter är vilar på en rasistisk grund är följaktligen trams, eftersom en trampar fel redan i sin användning av begreppet. Enligt denna logik skulle då även Martin Luther Kings folkrörelse för afro-amerikaners rättigheter också varit ”rasistisk”, eftersom även den utpekade strukturella skillnader mellan vita och svartas möjligheter och rättigheter.

Givetvis var inte Dr. Kings kamp en rasistisk sådan, och Black Lives Matter är bara fortsättningen på den kampen.

Dana Pourkomeylian, socialliberal samhällsdebattör, juriststuderande.

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln