E10 blir slutet för alla veteranbilar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2011-04-08

Bosse Norell: Etanolet i bensinen orsakar korrosionsskador i cylindrar och plåttankar.

Från och med 1 maj blandas bensinen ut med tio procent etanol – varför är våra motororganisationer så tysta om följderna av detta? Dom flesta äldre bilar, motorcyklar, snöskotrar och mopeder kan inte använda detta bränsle! Dom flesta bilar äldre än -92 kan inte tankas med E10! Då återstår bara 98 oktan, men dom pumparna blir allt färre. EU har ålagt bensinbolagen att tillhandahålla 98 oktan till 2013, sedan kommer 98 att fasas ut vilket innebär att alla äldre motorer blir obrukbara.

Att bensinbolagen talar sig varma för E10 beror på att EU bötfäller mackar som inte säljer tillräckligt mycket E10 med miljonböter. E10 ökar bensinförbrukningen. Bilar blir svårstartade i kyla. Det fräter på aluminium i förgasare och topplock.

Det förstör gummislangar. Det orsakar korrosionsskador i cylindrar och plåttankar. Det sköljer bort den viktiga oljefimen i motorer, vilket leder till fler oljebyten. Detta är slutet på alla veteranfordon och äldre bilar – vad skall vi göra åt det?

Bosse Norell

Följ ämnen

Följ ämnen i artikeln