En ”konservativ skola” är bara ett slag i luften

Replik från Cuf om att få bort stöket i den svenska skolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-09-07

Reformer som faktiskt skulle skapa en bättre studiemiljö kostar pengar. Av den anledningen är det kanske inte så konstigt att KDU i stället drar till med signalpolitiska förslag. Replik från Centerpartiets ungdomsförbund.

REPLIK. Två företrädare från Kristdemokratiska ungdomsförbundet (KDU) skriver att skolan behöver bli mer konservativ.

Detta föreslår dem tillsammans med ett antal reformer som till stor del vilar på en drömlik bild av att skolan var bättre förr, med dess träbänkar och en Caligulafigur till lärare.

 

Till skillnad från Louise Hammargren och Christoffer Andersson menar vi från Centerpartiets ungdomsförbund att det absolut viktigaste för att utveckla svensk skola är att de reformer som drivs igenom ska baseras på vetenskaplig grund. Inte minst när det kommer till det så kallade “stöket i klassrummen”.

En stor del av anledningen till varför eleverna inte kan koncentrera sig på lektioner beror på att den undervisning som eleverna får inte är anpassade efter deras behov och förutsättningar.

När elever känner hopplöshet kring skolarbete och undervisningen så tar det sig bland annat i uttryck att eleven blir utåtagerande och börjar syssla med något annat.

 

För att få bukt med det omdebatterade “stöket” i skolan krävs det alltså att politiker visar en vilja att förbättra förutsättningarna för eleverna att faktiskt lära sig saker i skolan.

Det krävs att den fysiska studiemiljön förbättras, att lärarna får mer resurser och att alla skolor har tillgång till en speciallärare.

Men sådana reformer, som faktiskt skulle skapa en bättre studiemiljö, kostar pengar. Av den anledningen är det kanske inte så konstigt att KDU i stället drar till med signalpolitiska förslag, om att avskaffa begränsa elevinflytandet om upprättandet av ordningsregler och införandet av ett ordningsbetyg.

Dessa förslag skulle vara som slag i luften, eftersom forskning visar att elevers inflytande av ordningsregler snarare ökar chansen att reglerna efterföljs.

 

Politiker bör i så låg utsträckning som möjligt gissa sig fram till vilka politiska reformer som krävs för att förbättra situationen i klassrum runt om i Sverige.

KDU borde kanske prioritera att lyssna på lärare för att höra vad som faktiskt behövs för att stärka deras arbete i klassrummen.


Caroline von Seth, förbundsordförande CUF och lärarstudent.
Emelie Nyman, utbildningspolitisk talesperson CUF

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.