Läsarna: Hyckleri, SVT!

Drar Anna Bergendahl, 18, på sig sina favoritdojor i Schlagerfinalen diskas hon.

Läsarna sågar nu SVT:s beslut att stoppa reklamkuppen: ”Rabaldret ger skoföretaget mer uppmärksamhet än om SVT låtit hela saken passera”.

FAVORITMÄRKE Anna Bergendahl skriver på sin blogg att hon fått fyra par skor gratis av tillverkaren.

Det var efter helgens delfinal i Malmö som Nöjesbladet avslöjade vinnaren Anna Bergendahls skokupp. På scenen lös hennes hallonröda gympadojor mot den vita klänningen – som hon fått av skoföretaget inför tävlingen. En reklamspot värd drygt 4 miljoner kronor, enligt mediebyrån Carat.

Nu stoppar SVT skokuppen. Bär sångerskan favoritdojorna i finalen i Globen diskas hon. Dubbelmoral, tycker läsarna som kommenterat nyheten:

SVT hycklar

– SVT är ena stora hycklare. När man tittar på OS-cirkusen ser folk ut som vandrande reklampelare och visar snabbt som bara den upp skidmärkena i rutan, men ett par röda skor går inte, skriver en av alla läsare som inte ser något problem med att hon använder skorna.

– Låt tösen vara ifred. Hon kan väl få ha vilka skor hon vill, tycker ”Hjälten”.

Lars Wallin-klänningar. Instrument med loggor. Skivbolagen bakom artisterna. Möblerna i greenroom... Läsarna radar raskt upp fler reklamfällor i Melodifestivalen.

– Om Perrelli har ett par Gucciskor är det i så fall lika mycket "produktplacering", skriver en uppretad läsare.

Rabaldret bästa gratisreklamen

Många fnyser dessutom att SVT lyckats ge skoföretaget ännu mer gratisreklam genom att dra igång ett rabalder runt skokuppen:

– SVT gick rakt i fällan. Hade de hållt tyst hade ingen lagt märke till skorna. Grattis Converse, skriver signaturen ”Monopol”.

Signaturen ”Pyddo” har ett förslag till Anna på hur hon kan sjunga i finalen – i sina favvodojor:

– Trivs du i skorna, köp dig ett eget par – ingen kan hindra dig från att bära det som du trivs i. SVT bör dra något gammalt över sig.

Thomas Hall, projektledare på SVT, avvisar alla anklagelsen om dubbelmoral. Att sportmärken får synas i OS-rutan förklarar han beror på att OS inte arrangeras av SVT, utan av IOK, vars regler som public service-kanalen inte kan styra. För Melodifestivalen ställer SVT betydligt högre krav vad det gäller produktplacering.

Måste acceptera märkeskläder

– Vi syr ju inte upp egna public servise-kläder. Så vi får acceptera att märkeskläder syns i rutan. Men, loggor får inte stå ut och kläderna ska väljas ut av en stylist ur ett konstnärligt perspektiv.

Vad är det för skillnad på att Lars Wallin vill vara med och synas och ett skomärke?

– I fallet med skomärket har de gått ut och sagt att de medvetet tänker kuppa in skorna i rutan, vilket jag nu hört att de dementerar.

Om Anna köper ett eget par, får hon ha på sig dem då?

– Det blir inga Converse. Vi vill stå över alla misstankar om reklamkupper. Melodifestivalen ska inte vara föremål för produktplacering.