Nej, vi glömmer inte kvinnorna - om de låter tillräckligt bra

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-02-21

Replik: Faktum är att killbanden varit fler i popmusikhistorien

Tänk om Beatles varit fyra tjejer. Hade musikhistorien sett annorlunda ut då? Naturligtvis! Nu var Beatles fyra killar. Dessutom ständigt omgivna av en hord beundrande tjejer. Klart att även våra svenska grabbar fattade galoppen, bildade egna band och började spela Beatles-influerad musik.

1964 exploderade Beatlesvågen i Sverige med tusentals popband som spelade det som vi nu kallar 60-talspop. I de flesta fall var det fråga om rena killband. Undantag fanns absolut, men tjejerna intog generellt en mer konsumerande roll och som utövare höll man sig oftast mer till schlager.

Debattörerna i musikuppropet påstår att vår cd-box "Stora Popboxen" helt skulle sakna kvinnliga popgrupper.

Det stämmer dåligt. Sju av 100 artister i boxen är kvinnliga artister eller popgrupper med helt eller delvis kvinnlig sättning. Sju av 100 är inte många, men reflekterar det faktum det allra mesta som gavs ut på skiva med 60-talspop under dessa år var just med manliga grupper.

I referensverket "Stora Popboken" från 1996 återfinns nära 500 svenska grupper och artister som gjort vad som betraktas som riktiga popinspelningar. Av dessa utgör blott ett femtiotal kvinnliga artister eller band som innehöll minst en kvinna i sättningen.

Vi planerar ge ut totalt fyra stycken boxar i serien. Saknar man någon artist denna gång, så är möjligheten stor att den dyker upp i en senare volym. Om det låter tillräckligt bra, vill säga.

Jag kan redan nu avslöja att det kommer många grymma bidrag även från tjejerna framöver. Helt utan kvotering!

Vi på bokförlaget Premium Publishing har under mer än 20 år gjort mycket för att ge kvinnorna sin välförtjänta och självklara plats i den svenska popmusikhistorien. Den första memoarbok vi publicerade var Britt Lindeborgs "Lyckliga Gatan - du finns inte mer", som speglar hennes kamp som kvinnlig låtskrivare i en manligt dominerad grammofonbransch.

År 2005 gav vi ut "Stora Schlagerboken - De svenska sångerskorna 1954-1969", innehållande samtliga kvinnliga schlager-, rock- och popartister som någonsin gav ut en skiva i eget namn under perioden. Över 300 artister presenteras där med nyskrivna biografier, superba bilder och med illustrerade kompletta diskografier.

På releasefesten kom 83 st av dessa tjejer, firade och sjöng tillsammans. I anslutning producerade vi två påkostade cd-boxar med uteslutande kvinnliga artister. Att då påstå att vi skulle vara lata inför kvinnornas musikarv känns därför enbart provocerande.

Tvärtom – finns det överhuvudtaget något annat förlag i Sverige som gjort tillnärmelsevis lika mycket för de äldre svenska kvinnliga pop-, rock- och schlagerartisterna som Premium Publishing?

Finns det någon annan som lägger lika mycket tid och pengar på research?

Sannolikt som enda svenska förlag presenterar vi er saknade pionjär Sister Rosetta Tharpe i "The EP-Book".

Tack för att ni betraktar vår Popbox som ett historiskt betydelsefullt dokument för eftervärlden. Vi känner vårt fortsatta ansvar!

Wille Wendt

Följ ämnen i artikeln