Returer behöver inte bara vara ett problem

Replik från GIAB Nordic om e-handelns konsekvenser

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-12-01

Returer behöver inte vara ett problem om vi hanterar det hela på rätt sätt. Både privatpersoner och företag behöver tänka cirkulärt. Se värdet av det ni hanterar, köper och säljer. Replik från Andreas Anderholm Pedersen.

REPLIK. Returerna behöver inte hamna på soptippen – företagen kan fortsätta göra affärer genom en hållbar hantering av returer.

Smart för både klimat och plånbok. 

Det är en dyster bild som målas upp av forskarna i debattinlägget den 25 november. En verklighet som vi på GIAB Nordic AB ser och delar.

Skillnaden är att vi ser bilden som en möjlighet. Och för att få till hållbar omställning räcker det inte med att hela tiden peka på problemen. Det är minst lika viktigt att visa upp lösningarna.

Att fullt fungerande produkter förstörs är så klart både dumt och på många sätt irrationellt. Först och främst för att produkterna har ett värde.

Det är inte så att dessa produkter inte går att sälja vidare (de har ju faktiskt redan sålts en gång), utan de flesta e-handlare har idag inte kapacitet att hantera ett tillbakaflöde av deras produkter.  

Samtidigt vet vi att e-handeln och returer är här för att stanna. Och när e-handeln växer kommer också mängden returer att växa. 2018 skedde tre miljarder returförsändelser inom enbart EU.

När e-handeln är prognostiserad att stå för 40 procent av all handel till 2030 (jämfört med 4 procent under 2021), är det enkelt att räkna ut hur tillväxtprognosen även för returer ser ut.   

Under 2021 återbrukade vi på GIAB 130 000 produkter för bland annat e-handlare, producenter, och försäkringsbolag.

Merparten av dessa produkter hade utan oss hamnat på soptippen eller eldats upp. Vår cirkulära affärsmodell möjliggör ett nytt liv för alla dessa produkter och returer.

Returer behöver inte vara ett problem om vi hanterar det hela på rätt sätt.

Så vår uppmaning till både privatpersoner och alla företag som säljer och producerar konsumentartiklar – tänk cirkulärt! Se värdet av det ni hanterar, köper och säljer. Det är allt för värdefullt för att hamna på en soptipp.  


Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef GIAB Nordic AB, ledamot i den tekniska kommitté som arbetar för utvecklingen av globala standarder för cirkulär ekonomi och ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomis expertgrupp för återbruk


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln