Nej, flygskam kommer inte att rädda planeten

Replik från Transportföretagen om hur vi ska klara klimatomställningen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-03-23

Det är inte skam som kommer rädda planeten. Det är utvecklingen av nya tekniska lösningar och innovationer som kommer av vissheten att det fortfarande går att vända den globala uppvärmningen, av framtidstro. Replik från Marcus Dahlsten, Transportföretagen.

REPLIK. Maria Wolrath Söderberg använder retorik för att skambelägga flygresor i en debattartikel den 20 mars och hävdar att det är för barnens skull.

Men flygskam förlamar och hämmar utvecklingen av hållbart flyg. Att ställa flygplanen på backen och välja andra transportslag, oavsett faktiskt klimatnytta, är kontraproduktivt. Det ger branschen sämre förutsättningar att klara av bytet till hållbara bränslen och investeringar i nödvändig ny teknik.

Vårt infrastruktursystem är essentiellt för vårt samhälle och består av olika transportslag som fyller olika funktioner. Det är inte resenärer och transporter vi ska jaga, det är utsläppen.

Flygbranschen är liksom resten av transportsektorn i full färd med omställningen. Det handlar om mer energieffektiva motorer, smartare flygvägar, hållbara bränslen och utveckling av el- och vätgasflygplan.

Globalt finns ett netto-noll mål för flyget. Det som nu behövs, enligt IPCC-rapporten som skribenten själv hänvisar till, är ökat internationellt samarbete, stärkta finansiella resurser för investeringar, inkluderande styrning och koordinerad politik. Vi delar den uppfattningen.

Det är inte skam som kommer rädda planeten. Det är utvecklingen av nya tekniska lösningar och innovationer som kommer av vissheten att det fortfarande går att vända den globala uppvärmningen, av framtidstro.

Om Maria verkligen vill minska utsläppen och efterlämna bästa möjliga värld för barnen att uppleva, så är det för detta hon borde använda sin retorik.


Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen        


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln