Flyget får för mycket skäll i klimatdebatten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-30

INTE SÅ FARLIGT Peter Rasmussen på British Airways tycker att flyget har fått oförtjänt mycket kritk i klimatdebatten.

Klimatkonferensen COP15 gick av stapeln i december. Flygindustrin kommer ständigt på tal i dessa sammanhang, och frågan är onekligen mycket viktig. Däremot anser jag att flyget, som under de senaste åren pekats ut som en stor miljöbov, har oförtjänt dåligt rykte. Faktum är att flygindustrin släpper ut mindre koldioxid än vad de flesta tror och är betydligt miljövänligare än flera andra branscher och industrier.

Sternrapporten som skrevs på uppdrag av den brittiska regeringen 2006 visar att av det totala koldioxidutsläppet kommer mindre än 1,6 procent från flygindustrin. Detta kan jämföras med utsläppen från värme och elektricitet, som tillsammans motsvarar en fjärdedel av allt koldioxidutsläpp enligt samma undersökning. Bilar släpper ut nästan fyra gånger så mycket koldioxid som flyget, och lastbilarna nästan dubbelt så mycket. Lantbruket släpper ut lika mycket koldioxid som hela transportbranschen.

Självklart är det viktigt att flygindustrin tar miljöfrågan på allvar, och flera flygbolag arbetar nu tillsammans mot gemensamma globala mål för att minska bränsleförbrukningen ytterligare. Målet är att flygbranschens utsläpp av koldioxid ska halveras till år 2050.

Min förhoppning har varit att resultatet av COP15 skulle bli ett globalt avtal som gäller för hela flygindustrin och inte enbart inom EU. Det är viktigt att ha gemensamma globala mål i denna fråga.

Samtidigt är det i många fall inget rimligt alternativ att dra ner på flyget. I dag reser folk mer än någonsin, och många reser så långt bort att flyget är det enda transportalternativet. Alltfler reser på semester och privatresenärerna söker en större kulturell förståelse. Vi ser även att affärsresenärerna värderar personliga möten högt. Dessa gör det lättare att förstå kundernas situation och bygga långsiktiga kundrelationer, och därför väljer de också att flera gånger ta flyget. Flera flygbolag erbjuder möjligheten att betala en extra avgift för att kompensera för utsläppet av koldioxid när vi flyger. Genom att betala den bidrar den enskilde eller det företag som affärsresenären är anställd på till koldioxidminskande projekt, till exempel återplantering av skog i U-länderna.

För att bidra till en bättre miljö borde gemene man – du och jag – se vad vi kan göra och ta vårt ansvar. Vi borde fokusera mer på vad vi själva kan göra för miljön, i stället för att skylla ifrån oss. Om alla människor drar sitt strå till stacken, kan vi så småningom se avsevärda positiva effekter på miljön. Bland annat kan vi tänka på att inte ha våra lampor hemma eller på jobbet tända mer än nödvändigt, detsamma gäller för användningen av värme. Vidare kan vi bli ännu bättre på att källsortera, cykla eller promenera i stället för att ta bilen och så vidare. Dessa små åtgärder kan på sikt få väldigt stora effekter om alla är med och bidrar med sin del. Det är som bekant ”många bäckar små” som gäller.

Peter Rasmussen

Regional Commercial Manager Northern Europe

British Airways

Följ ämnen i artikeln