Dags media synar Villaägarnas bluff

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2016-05-24

Martin Graap, marknadschef, Arid AB.

REPLIK. I dagens debattinlägg anklagar Villaägarnas Riksförbund Martin Timell, Meter Television, Ä̈ntligen Hemma och TV4 för att marknadsföra en ”bluffprodukt” för dränering av fuktiga källare med hjälp av så kallad elektroosmos.

Som leverantör av denna produkt tycker vi att det är viktigt att sanningen kommer fram.

Att torka källare med hjälp av elektroosmos är en vedertagen teknik i stora delar av världen, något som verifieras i olika forskningsrapporter.

Den kanske främsta av dessa rapporter är publicerad av U.S. Army Corps of Engineers, en institution som ansvara för underhållet av federala och militära byggnader i USA, till exempel Vita Huset.

På 168 sidor beskriver de ytterst noggrant tillvägagångssättet och resultatet av ett forskningsprojekt som avslutades 2002.

Denna rapport känner Villaägarna till men har ändå valt att ignorera.

I stället påstår de i sitt debattinlägg att ”forskare har kommit fram till att dräneringsmetoden inte fungerar” utan att nämna någon forskares namn.

När Villaägarna i tidigare sammanhang har tillfrågats om konkreta bevis har man lyft fram ett 11-sidigt sammandrag av ett föredrag från 1999, som helt saknar vetenskapligt värde. Och som dessutom handlar om en teknik som inte längre används.

I sitt debattinlägg hänvisar Villaägarna även lite luddigt till ”expertisen” och till norska TV-program från 2010 som ingen längre kan titta på. I brist på fakta hoppas tydligen Villaägarnas Riksförbund att lögn ska förvandlas till sanning om man bara skriker tillräckligt högt och tillräckligt ofta.

Att Villaägarnas Riksförbund bedriver en förtalskampanj mot oss och elektroosmos är illa nog.

Ä̈n värre är att de snedvrider konkurrensen när de utan grund avfärdar nya byggmetoder för att komma tillrätta med fuktproblem, en viktig fråga, inte minst för de medlemmar vars intressen man påstår sig bevaka.

Men allra värst är nog att Villaägarna missbrukar sin starka ställning och det förtroende de åtnjuter till att vilseleda konsumenter och att hota dem som inte vill gå Villaägarnas ärenden.

Martin Graap, marknadschef, Arid AB

Följ ämnen i artikeln