Debatt

Varför slipper rika med lyxbilar och privatplan ta sitt klimatansvar?

Miljöpartiet: EU:s undantag från utsläppskraven är en skam

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

De allra rikaste får fribiljett från klimatansvar. I EU-kommissionens förslag på ny lagstiftning får de flera olika undantag och gräddfiler. Det är en skam, skriver Alice Bah Kuhnke, Pär Holmgren och Jakop Dalunde, MP.
De allra rikaste får fribiljett från klimatansvar. I EU-kommissionens förslag på ny lagstiftning får de flera olika undantag och gräddfiler. Det är en skam, skriver Alice Bah Kuhnke, Pär Holmgren och Jakop Dalunde, MP.

DEBATT

DEBATT. Den rikaste procenten i världen släpper ut dubbelt så mycket som den fattigaste hälften av jordens befolkning.

Låt siffran sjunka in lite.

De allra rikaste står för femton procent av världens totala utsläpp. De är ansvariga för den klimatkris vi nu är mitt i, och måste därför också bidra betydligt mer än vad de gör i dag för att hejda dess framfart.

Det talas ofta om att alla måste vara med och bidra i klimatomställningen. Det stämmer, vi kan alla bidra.

Men ansvaret är inte lika fördelat mellan rika och fattiga. Den rika delen av världen, och de rika i samhället, står alltså för de allra största utsläppen.

Därför vilar ansvaret extra tungt på de vars konsumtion, investeringar och leverne bidragit mer till den klimatkris vi befinner oss i. De rikaste kan inte slippa undan ansvaret för sina utsläpp.

Därför är EU:s undantag för de allra rikaste en skam. Det skadar förtroendet för klimatpolitiken och riskerar att underminera allt arbete som vi andra kämpar för.

Vi var många som höjde på ögonbrynen när vi analyserade EU-kommissionens klimatpaket ”Fit for 55”.

De allra rikaste får fribiljett från klimatansvar och har i kommissionens förslag på ny lagstiftning fått flera olika undantag och gräddfiler. Låt oss ta tre exempel:

  1. Lyxbilar undantagna från utsläppskrav. EU-kommissionen vill sänka utsläppen på nya bilar genom att skärpa kraven på biltillverkare och förbjuda försäljning av nya bensinbilar från 2035.
    Även om vi gröna vill skärpa kraven ytterligare är lagen välkommen. Samtidigt är små lyxmärken som säljer bilar till de människor som har samhällets högsta inkomster undantagna från regelverket. Det handlar om att de företag som tillverkar under 1 000 bilar per år undan utsläppskraven i Kommissionens förslag. Såväl en Volvo V90 som en lyxig Koenigsegg borde betala för sina utsläpp på lika villkor.
  2. Suvar får fortsatt gräddfil. I EU:s lagstiftning har det redan tidigare funnits undantag för tunga privatbilar. Regelverket har bidragit till att många bilmärken storsatsat på suvar de senaste åren. Tillverkare som BMW får genom undantaget lindrigare utsläppskrav än andra som producerar lättare och klimatvänligare bilar. I det nya lagförslaget ligger undantaget kvar.
  3. Privatjets undantagna från skatt på flygbränsle. EU-kommissionen vill även införa en skatt på flygbränsle. Det är något vi gröna har kämpat för länge och välkomnar.
    Däremot föreslår kommissionen att den ska börja gälla först om 10 år och dessutom är privatjets undantagna från de miniminivåer som föreslås.
    De kommer också kunna undvika den reduktionsplikt på flygbränsle som ska införas på EU-nivå. Varför ska inte företag och privatpersoner som flyger privatjets beskattas, när charterplanet för sommarsemestrare ska betala?

Att EU-kommissionen vill ge de rikaste av oss i EU fribiljett från klimatansvar genom att gynna klimatvidrig lyxkonsumtion är fullkomligt oacceptabelt.

Klimaträttvisa saknas också i kommissionens förslag gällande EU:s handel med utsläppsrätter. Stora företag i delar av industrin får fortsätta släppa ut som vanligt, när den fria tilldelningen av utsläppsrätter blir kvar för vissa sektorer.

Samtidigt ska vanliga människor med gamla bilar eller dåligt isolerade hus betala mer för klimatomställningen när tanken är att uppvärmning av hus och utsläpp från transporter ska omfattas av utsläppshandeln.

Vi gröna kräver att klimatomställning ska vara rättvis. Vi vill se mer omfördelning av resurser inom EU och att undantagen för de rikaste tas bort.

De rikaste måste gå före i omställningen. De har råd att ställa om sina liv på ett sätt som inte alla andra har. Det är orimligt att lyxbilar och privatjets är undantagna, och att storföretagen ges gräddfiler genom den fria tilldelningen i utsläppshandeln.

Alla måste bidra. Ingen kan slippa undan, allra minst de allra rikaste som orsakat mest skada.


Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker (MP)
Pär Holmgren, EU-parlamentariker (MP)
Jakop Dalunde, EU-parlamentariker (MP)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publisert:

Aftonbladet

/

Debatt

/

Klimatförändringarna

LÄS VIDARE

DEBATT Ny kärnkraft och stål utan kol räcker inte

ÄMNEN I ARTIKELN

Klimatförändringarna

Klimat & miljö

Koenigsegg

Alice Bah Kuhnke

Bilar

EU

EU-kommissionen