Oanständigt att stoppa pendeltågen till Gnesta

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2013-06-18

Vänsterpartiet: Återreglera järnvägen och satsa på den regionala tågtrafiken

Gnesta.

Trafikverket har föreslagit att alla pendeltåg från Stockholm ska ha slutstation i Järna och därmed skulle all pendeltågstrafik till Mölnbo och Gnesta upphöra.

Det låter ju som en väldigt lokal fråga som enbart berör några tusen Gnesta- och Mölnbobor. Så är det inte. Det här förslaget har sin bakgrund i nat­ionella beslut som i förlängningen kan påverka lokal och regional politik på många håll i landet.

Men låt oss först säga att förslaget att lägga ner pendeltågstrafiken till Gnesta är ett riktigt uselt förslag. Det kommer att leda till mer biltrafik med ökade utsläpp och större olycksrisker som resultat. Det försämrar tillgängligheten för alla dem som inte har tillgång till bil, äldre, ungdomar och personer med funktionshinder. Det kommer att slå hårt mot en bygd som är beroende av goda kommunikationer för att kunna fortsätta växa.

Bakgrunden till detta usla förslag är beslut som fattats av en majoritet i Sveriges riksdag. Den 1 oktober 2010 öppnades persontrafiken på järnvägen helt och hållet för konkurrens. Steget är det sista i en pågående avregleringsprocess och innebar att Sverige nu är det första landet i Europa med en helt avreglerad järnvägsmarknad.

Denna avreglering har lett till försämrad samordning av järnvägssystemet. En konkurrenskraftig järnväg fordrar en effektiv samordning av trafik, biljettsystem och trafikinformation. Men hur köper man en hel resa med byten mellan olika aktörer om det inte finns en samordning med tider och biljetter?

Dessutom ser vi nu effekterna i form av att den regionala tågtrafiken hotas. Fjärrtågen är mer lönsamma att trafikera. Trafik­verket tar sig rätten att föreslå att en hel bygd släcks ner. Resultatet blir färre regionaltåg och därmed sämre utbud för resenärerna. Antalet spår är begränsat och utbyggnaden går för långsamt.

Endast tre länder i världen har genomfört en fullskalig avreglering av järnvägen. Storbritannien var först ut, därefter har Nya Zeeland och den ultraliberala regeringen i Estland försökt sig på det. I samtliga tre fall har det slutat på samma sätt: med praktfiasko och återreglering.

Vi är övertygade om att den starka opinionen mot nedläggningen av pendeltrafiken till Mölnbo och Gnesta kommer att nå framgång. Förslaget är så uselt och så dåligt förankrat i verkligheten att det helt enkelt måste dras tillbaka. Men problemen kommer att kvarstå. Avregleringen av järnvägen leder nämligen till kapacitetsbrist även när antalet resenärer inte ökar.

Den här soppan har inte Trafik­verket kokat ihop. Den har lagats av dogmatiska avregleringsförespråkare i Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Folkpartiet. Dags att inse att även denna avreglering genomfördes utan hållbara argument och utan rimliga konsekvens­analyser.

Så först ska vi tillsammans med alla Gnesta- och Mölnbobor rädda pendeltågen. Det rimliga och anständiga är att förslaget om stoppad eller reducerad tågtrafik till Gnesta slängs i pappers­korgen. Elda upp det. Det är stötande och oanständigt. Det rim­­liga är tvärtom att kraftigt bygga ut och satsa på tågtrafiken i Gnesta. Sedan måste vi se till att liknande förslag aldrig läggs igen och att tågtrafik får bättre förutsättningar att konkurrera ut bil och flyg. Och då krävs att järnvägen återregleras.

Siv Holma

Lars Ohly

Följ ämnen i artikeln