CHATT: Hur sköter banken bedrägerierna?

Så tyckte läsarna – kolla i efterhand

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-02-08

Tar bankerna sitt ansvar när det gäller bankbedrägerierna? Säg vad du tycker och diskutera med andra i Debatts chatt.

Dagens debattör känner sig sviken av banken efter att ha blivit utsatt för bedrägeri och inte fått någon ersättning.

Har du blivit utsatt för bankbedrägeri – och hur sköter bankerna problemet?

Tyck till och diskutera med andra här.

Denna chatt är stängd.

  • Kristofer Forssblad-Olsson
    8 feb 2023

    Nu stänger vi chatten för den här gången.

    Tack alla ni som var med och tyckte till!

  • 8 feb 2023

    År ut och år in samma visa. Någon har lämnat ut sitt BankID till en för dem okänd person och skyller på banken.

    I åratal har media informerat om att man inte skall lämna ut ID till okända. Företag och myndigheter informerar också.

    När kan vi avkräva denna minimala nivå av ansvarskännande från samtliga invånare?

    Ta ditt ansvar - sluta gnäll!

    Ulf Carlsson
  • 8 feb 2023

    Att bara logga in någonstans med sitt Bankid kan välinte i sig lägga grunden för ett framgångsrikt bedrägeri. Därtill fordras att man till bedragaren skriftligen eller muntligen anger sina koder. Först då kan ju denne ta över kontot och utföra transaktioner. Vid kontakt med t.ex. en bank eller ett försäkringsbolag kan man bli uppmanad att logga in för att fastställa identitet. Däremot kommer aldrig någon fråga om koder. Det finns ett eget ansvar om man ändå lämnar ut sina koder. Om det ansvaret inte fanns skulle det öppna för nya bedrägerier där folk påstår sig blivit lurade på detta sätt.

    Hans-Eric Lindh
  • 8 feb 2023

    Folk borde lärt sig att ingen bank någonsin skulle behöva en signering av bankid för att avstyra ett bedrägeri.

    Magnus
  • 8 feb 2023

    Artikeln belyser några viktiga aspekter och konsekvenser att beakta-och ta lärdom av. Naturligtvis kan inte bank Id som inloggssystem i alla möjliga olika institutioner, myndigheter, affärsdrivande företag, banker etc, fortsätta i sin nuvarande utformning. Tusenvis drabbas varje år-trots att både banker, polis och media rapporterar så gott som dagligen om detta. I många EU länder existerar inte ens bank Id system, och ändå synes dessa länder fungera administrativt. Den andra lärdomen torde vara att inte lägga alla ägg i samma korg, av säkerhetsskäl. Dvs inte alla besparingar i enbart ett land

    Lars Abrahamsson