Flyga är härligt – men nu måste vi tänka om

Slutreplik från forskaren Maria Wolrath Söderberg om att flygandet minskar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-02-14

”Argumentet att flygandet blir mer klimatvänligt i framtiden, är vanligt men rätt märkligt. ”Ja fortsätt rök nu, cigaretterna kommer att bli mindre giftiga i framtiden”, så tänker vi ju inte. Slutreplik från Maria Wolrath Söderberg.

SLUTREPLIK.

Det var härligt att kunna flyga. Men om vi ska fortsätta med allt som är bra på något sätt, fast det är dåligt för klimatet, blir omställningen inte tillräcklig.

Flyglobbyisten David Hild replikerar på min artikel om att flygandet minskar från svenska flygplatser. Han betonar nyttan med flyget. Och han har rätt. Det finns en nytta. Det är nog många som känner en sorg i att vi inte bara kan fortsätta som förut. Men det blir förenklat.

 

Flyget behövs för kulturmöten, säger Hild. Bra, det är viktigt. Vi sparar flygandet till de riktigt viktiga mötena (och börjar dessutom hälsa på våra grannar i trappuppgången). Men handen på hjärtat, hur många av våra resor till Mallorca är sådana. Mina var för mitt höga nöjes skull.

Det går att åka tåg och pandemin visade att det går att ses på distans även om det inte är lika kul. Att minska sitt flygande innebär inte att man vill se en sluten värld. Snarare vill man se en värld där ens barnbarn kan andas.

 

David Hild påpekar att vi inte kan bortse från att flyget står för 3,5 procent av människans klimatpåverkan. 

Det var smakfullt att medge problemet, men försåtligt att samtidigt spä på myten att det rör sig om så lite också för oss.

 

Vi svenskar flyger nämligen ungefär fem gånger mer än den genomsnittlige världsmedborgaren. Men eftersom många stannar på marken handlar det om betydligt mer för dem som flyger. Det vet Hild.

Han vet också att vi har långt kvar till en elektrifierad flygflotta med någon längre räckvidd. Han vet att biobränslen inte kommer att räcka till allt vi ska ha dem till och att även de ger höghöjdseffekt.

 

Men min artikel handlade egentligen inte om flygandets skadlighet. Om den finns en bred enighet bland klimatforskare. Det borde vi inte behöva diskutera.

Artikelns poäng var att flygandet från svenska flygplatser faktiskt minskar, trots en utbredd föreställning om att vi inte kan ställa om. Den handlade också om att det finns skäl att tro att en av flera drivkrafter är att människor faktiskt bryr sig och gör en ansträngning.

Jag förstår att det är hotande för flygindustrin för sociala rörelser är oerhört kraftfulla. Men det är hoppfullt för klimatet.


Maria Wolrath Söderberg, docent vid Södertörns högskola, forskar om klimatbeteenden och kommunikation

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.